Stad in Bedrijf glorieert dankzij trouwe klanten

In medialand valt het met recht een opmerkelijk feit te noemen. Al vrijwel vanaf de start van Stad in Bedrijf in 1997 kent de editie Noordwest Veluwe en Randmeren dezelfde samenstelling. 

De samenwerking tussen acquisiteur Peter Molleman, fotograaf Henk Merjenburgh en verslaggever Kees van Loon staat iedere maand garant voor een succesvolle uitgave van het businessmagazine.

Stad in Bedrijf valt niet meer weg te denken uit de Veluwse en Zeewolder ondernemerswereld. In eerste instantie dankzij de jaarlijkse Businessbeurzen, sinds oktober vanwege het snel groeiende Regio Netwerk Stad in Bedrijf. Daarnaast toont de organisatie haar betrokkenheid door partner te zijn van diverse Business Events, de Haringparty en de Visserijdagen. Met regelmaat ook besteedt het magazine aandacht aan de publieke activiteiten van regionale netwerkorganisaties.

Het was Wegener Zakelijk dat twintig jaar geleden in de regio Apeldoorn begon met het business-to-businessorgaan. In november 1998 verschijnt de allereerste Veluwse uitgave. Op de voorzijde van dit krantje prijkt de toenmalige burgemeester Johan de Groot van centrumgemeente Harderwijk die breed uitmeet over zijn stad in bedrijf. Al spoedig neemt de al in de zakelijke wereld opererende Eric Nijsen, voormalig bassist van De Havenzangers, met Nijsen Media Stad in Bedrijf over.

Stad in Bedrijf

Eerste fullcolour magazine

Terugkijkend is 2006 een van de opmerkelijkste jaren voor Stad in Bedrijf. In dat voorjaar vindt de allereerste Stad in Bedrijf Business Beurs plaats in Harders Plaza. Negen achtereenvolgende jaren gaat dit regionale netwerkevent op herhaling met tijdens de topeditie meer dan tachtig standhouders. Het allereerste fullcolour magazine van Stad in Bedrijf verschijnt in oktober 2006 met op de cover de splinternieuwe zoutsteensauna van Wellnessresort De Zwaluwhoeve uit Hierden.

Stad in Bedrijf

Niet alles verloopt even voorspoedig. De edities in de regio’s Apeldoorn en Vallei werden, in tegenstelling tot de uitgave Noordwest Veluwe en Randmeren verliesgevend. Toen Nijsen Media noodgedwongen moest stoppen, gingen Peter Molleman en Henk Merjenburgh de uitdaging aan Stad in Bedrijf in september 2013 met zijn tweeën voort te zetten.

Succesvol trio

‘Daarbij continueerden wij natuurlijk de samenwerking met onze journalistieke duizendpoot. Een succesvol trio als het onze moet je koste wat kost in stand houden. Bij de overname hebben we wel heel bewust gekozen voor samenwerking met regionale partijen. Wedding Nederland is de opmaak en druk gaan verzorgen, Varenhof de grafische afwerking en Inclusief Gresbo de verspreiding. Vanaf die tijd zijn we ook businesspartner van diverse zakelijke evenementen.’

Peter Molleman en Henk Merjenburgh gingen ook nadenken over een andere vorm van netwerken. Ze zeggen de beurs vaarwel en vinden dankzij hun vernieuwende krachten een gat in de markt met Regio Netwerk Stad in Bedrijf. ‘Dat was absoluut een gat in de markt. De oprichting was in oktober vorig jaar en nu hebben we al honderdvijftig leden. Het verspreidingsgebied van Stad in Bedrijf kent heel veel plaatselijke netwerkclubs, maar wij zijn als enige in de gehele regio actief. Daar blijkt dus veel belangstelling voor te zijn.

Stad in Bedrijf Noordwest Veluwe en Randmeren kent tegenwoordig een oplage van bijna 11.000 exemplaren. Ieder bedrijf met een Kamer van Koophandel-inschrijving ontvangt Stad in Bedrijf. Los van de gouden trioformule kent het magazine nog een andere successleutel. ‘We zijn een gratis, veelgelezen uitgave en daarom willen ondernemers graag adverteren in Stad in Bedrijf!’

Bron: Stad in Bedrijf
Tekst: Kees van Loon
Foto: Fotostudio Merjenburgh