Spoor-keerlus vermindert extra overlast op en om A28 door vervangen oude viaducten

Door Harry Schipper – Nog deze maand vindt er overleg plaats tussen de gemeente Harderwijk en omliggende gemeenten, provincie Gelderland, NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) om tóch studie te doen naar de al zo lang gewenste keervoorziening bij Harderwijk in de vorm van een passeerstrook voor treinen.

Zo’n keervoorziening betekent niet alleen dat meer treinen – en ook nog eens sneller – heen en weer kunnen tussen Utrecht en Zwolle, maar ook een sterke vermindering van de verwachte extra overlast op én om de A28 als daar de komende jaren flink wat oude viaducten moeten worden vervangen

De gemeente Harderwijk is inmiddels ook in gesprek met de provincie Utrecht, de regiogemeenten van Utrecht en de regio Amersfoort over de keervoorziening in Harderwijk. “Zij zien ook het belang van een keervoorziening in Harderwijk. Meer mensen in de trein tussen Harderwijk, Amersfoort en Utrecht betekent een ontlasting van de drukke snelwegen A27 (ring Utrecht) en A28 (knooppunt Hoevelaken)”, aldus het Harderwijkse college van B en W.

B en W geven hiermee antwoord op schriftelijke vragen van de fractievoorzitters van GroenLinks en PvdA, Wietske Hollanders en Wilco Bos. Beiden maken zich vooral zorgen over de ontwikkeling van de toekomstige nieuwbouwwijk Nieuw Weiburg, omdat eind vorige maand het ministerie van I&W, als antwoord op een motie in de Tweede Kamer, bekend maakte dat er geen geld en capaciteit is om een studie uit te voeren naar een keervoorziening op station Harderwijk.

Nieuw Weiburg moet in de gemeentelijke visie een autoluwe wijk worden, met daarbinnen een ‘stedelijke hub’ waar deelmobiliteit, zoals deelauto’s en deelfietsen worden aangeboden. Door goede fietsvoorzieningen, goede OV-verbindingen en deelauto’s kan het autobezit van de toekomstige bewoners van Nieuw Weiburg worden ontmoedigd, zo is de gedachte bij de gemeente. Moet ook wel, want de nieuwe woonwijk wordt flink volgestouwd met woningen en appartementen, waardoor er veel te weinig plek resteert om iedereen een parkeerplek te garanderen.

B en W stellen nu de raadsfracties van PvdA en GroenLinks gerust door te stellen dat zij nooit hebben gezegd dat het verbeteren van het spoorproduct een randvoorwaarde is voor de ontwikkeling van Nieuw Weiburg. Wel vinden ze dat de met het rijk gesloten Woondeal, waarin Harderwijk belooft om voor het jaar 2030 zo’n 5500 woningen te bouwen, een argument is om de druk op en de lobby voor de realisatie van de spoor-keervoorziening extra kracht bij te zetten, ‘omdat er anders mogelijk lagere aantallen gerealiseerd kunnen worden’.

Inmiddels heeft de provincie Gelderland al geld en ondersteuning toegezegd, zodat er nu wel een studie naar de keervoorziening gedaan kan worden. En er is ook nog een potje met geld dat de gemeenten die samenwerken in ‘Noord-Veluwe Bereikbaar’ hebben opgespaard.

Tijdens het aankomende overleg tussen provincie, NS, ProRail, ministerie l&W en de regio wil wethouder Edwin Enklaar concrete afspraken maken om te komen tot een gerichte studie naar - en de verwezenlijking van - een keervoorziening op het Harderwijkse NS-station.