Social Media Nieuws: Snapchat Redesign, Instagram Share Knop en YouTube Stories

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week in het social media nieuws: Facebook test Messenger Broadcast voor bedrijven, Snapchat rolt een volledig redesign uit, Instagram test een regram-knop, YouTube test een variant van Stories voor creators en Facebook introduceert tool voor faciliteren mentorschap.

Facebook test Messenger Broadcast voor bedrijven

Facebook test momenteel prototypes van Messenger Broadcast (one to many).

Deze nieuwe functionaliteit van de Messenger app biedt bedrijven de optie om een welkomstbericht te verzenden aan een aantal contacten tegelijk. Het welkomstbericht kan variëren van alleen tekst, een plaatje met tekst of video met tekst. En je kunt tevens een call-to-action toevoegen met bijvoorbeeld de uitnodiging om je website te bezoeken, een chatbot te activeren of menugestuurde opties aan te bieden. De Messenger Broadcast feature klinkt veelbelovend voor marketeers, maar het succes zal afhangen van de toegevoegde waarde die de chat gaat bieden aan de ontvangers. Zodra bedrijven de Messenger Broadcast gaan 'misbruiken' en hun message ontvangers spammen, zullen de open rates van Messages snel dalen. Bron: TechCrunch

Snapchat rolt volledig redesign uit van de chatapp

Snapchat rolt deze week een impactvolle update uit van de app.

Omdat je vrienden relaties zijn en geen content, heeft Snap de content van je vrienden gescheiden van mediaberichten. Links van je Snapcamera (als je de app opent) vind je een Vriendentab en rechts een Discovertab met content van uitgevers, media en de Snapcommunity waarmee je geen vienden bent. De vriendentab (swipe links) toont je chatberichten en Stories gesorteerd naar content van je beste vrienden.

Nieuw daarbij is de auto-advance feature (terug van weggeweest) die na afloop van een Story de volgende Story toont in een Storypreview met daarbij de profielfoto van de Storyteller. Zo kun je snel beslissen of de Story relevant is om te bekijken of doorgaan naar de volgende Story. Het interessante aan de Discovertab is het algoritme dat je relevante content toont op basis van je kijkgedrag (je kliks om te kijken, het delen met vrienden en verwijderen uit je feed). Een ander leuk nieuwtje zijn de slimme filters die suggesties doen zodra je iets gefotografeerd hebt met je Snapcamera. Snap herkent het object en doet suggesties voor een filter. Zo zijn er bijvoorbeeld nu filters die je bij je ontbijt of lunch kunt plaatsen (zie afbeelding hieronder).
Snapchat suggested filters

Wil je alle ins and outs weten van het nieuwe Snapchat, lees dan 'Maak kennis met het nieuwe Snapchat'. Bron: Techcrunch

Instagram test een regram-knop

De meeste social media platformen hebben een deelknop waarmee je makkelijk en snel content waar je enthousiast over bent kunt delen met vrienden.

Instagram heeft zo'n knop niet, maar dat zou binnenkort kunnen veranderen. TheNextWeb spotte deze week een regram-knop naast de drie bekende icoontjes (hartje, reactie of direct bericht) onder een Instagrambericht. Met de ronde pijlicoontjes van de regram-knop deel je supersnel een bericht op Instagram. Voor vele Instagrammers een langverwachte knop die een einde maakt aan het downloaden van foto's of video's, toestemming vragen om te delen, uploaden naar je eigen account en dan posten. Nu nog wachten of de test van de regram-knop goed uitpakt en we allemaal toegang krijgen tot deze nieuwe Instagram feature. Bron: TheNextWeb

YouTube test variant van Stories voor creators

YouTube Reels


Dankzij de kopie van Snapchat Stories, gelanceerd in oktober 2013, heeft Instagram haar populariteit vergroot onder jongeren.

Het vertellen van een verhaal in kort videoformaat is bij uitstek de content die jongeren massaal consumeren. YouTube is dit niet ontgaan, en deze week meldt TechCrunch een nieuwe feature die veel lijkt op Stories. De feature heet 'Reels' en is momenteel beperkt beschikbaar in een testomgeving. Met Reels kunnen creators een korte video maken door het opnemen van korte (max. 30 seconden) videofragmenten via hun mobiel, en deze op te leuken met filters, muziek, tekst en nieuwe "YouTube-y" stickers. De YouTube Stories verschijnen niet bovenaan de app, maar in een aparte tab op het kanaal van de creator en ze verdwijnen niet na 24 uur. Mocht je regelmatig naar Reels kijken, dan pikt YouTube dat signaal op en toont ze wellicht vaker op je YouTube startscherm in de nieuwsstroom. Bron: TechCrunch

Facebook introduceert tool voor faciliteren mentorschap



Het helpen en bouwen van de world community en het verbinden van mensen aan elkaar is een kerndrijfveer van Facebook. Tijdens het Social Good Forum heeft Facebook daarom een nieuwe tool aangekondigd met als doel het connecten van mentoren en mensen die een hulpvraag hebben. Een nonprofit partnerorganisatie van Facebook voert de screening uit van mentoren en brengt de specifieke hulpvraag in kaart van de pupillen (mentees).

Deze nonprofit organisatie zorgt voor de juiste match in het mentorprogramma dat op maat hulp biedt. Facebook is een test gestart met twee organisaties: iMentor en The International Rescue Committee. Na deze testfase heeft Facebook het doel om de tool in te zetten voor andere terreinen zoals het herstel van verslaving, of verbeteren van het carriëreperspectief van mensen. Een mooi initiatief als je het mij vraagt. Bron: Facebook