Social media nieuws: Facebook Groeicijfers, Instagram Stop Motion Story en Snapchat Tracking Pixels

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week in social media nieuws: aantal dagelijkse Facebook gebruikers groeit met 16%, 

Snapchat introduceert conversion tracking pixel, Instagram rolt 2x Story Previews uit in nieuwsstroom, LinkedInPremium Insights nu met benchmarkdata voor bedrijvenpagina's, Microsoft voegt LinkedIn Profielen toe aan Outlook.com, Instagram introduceert Stop-motion camera voor Stories en Facebook voegt 3 features toe aan dynamische reisadvertenties.

Aantal dagelijkse Facebook gebruikers groeit met 16%

Facebook Omzet Kwartaal 3 2017

Facebook maakt deze week haar financiële resultaten bekend tot en met het derde kwartaal 2017. En het ziet er goed uit voor de social gigant. Een groei van het aantal dagelijkse actieve gebruikers (DAU) met 16 procent ten opzichte van een jaar geleden. Momenteel telt Facebook 1,37 miljard dagelijkse actieve gebruikers.

De advertentie-inkomsten laten eveneens een groei zien met 49 procent naar een omzet van 10,14 miljard. Het grootste deel daarvan, namelijk 88 procent, is omzet via mobiele advertenties.

In een toelichting bij de cijfers gaf CEO Mark Zuckerberg aan dat Facebook naast aandacht voor de financiële resultaten, ook extreem veel belang hecht aan de integriteit en veiligheid van het platform. Mark zei dit met de volgende woorden:

And we saw good results in the business, where total revenue grew 47% year-over-year and we had our first quarter with more than $10 billion in revenue.

But none of that matters if our services are used in ways that don't bring people closer together -- or if the foundation of our society is undermined by foreign interference.

I've expressed how upset I am that the Russians tried to use our tools to sow mistrust. We build these tools to help people connect and bring us closer together. They used them to try to undermine our values. What they did is wrong and we're not going to stand for it.

...We're working with congress on legislation to make advertising more transparent...

...We're also working with other tech companies to help identify and respond to new threats, because as we've now seen, if there's a national security threat involving the internet, it will affect many of the major tech companies. And we've announced a number of steps to help keep this kind of interference off our platform.

Mocht je interesse hebben in de volledige toelichting van Mark Zuckerberg, dan kun je hem hier lezen.

Bron: Facebook

Snapchat introduceert conversion tracking pixel

Snapchat pixel code

Meten is weten is een bekend adagium van marketeers. De meeste sociale platformen bieden marketeers pixel code waarmee ze (browse)gedrag van hun gebruikers kunnen volgen. Onmisbaar om de effectiviteit van social media campagnes te kunnen meten. Snap Inc lijkt daar nu ook eindelijk van overtuigd te zijn.

Snap Inc zet de eerste stappen in performance-based adverteren met de introductie van de Snap Pixel. Via Snapchat's campagne manager kun je een pixel code aanmaken die gekoppeld is aan je (e-commerce) website. 

Vervolgens kun je conversies traceren door het plaatsen van de pixel code op de pagina die relevant is voor je conversie. Je kunt daarbij diverse conversie events aangeven, waaronder: aankoop, content bekeken, inschrijving of pagina bekeken.

De pixel code werkt momenteel alleen met de verticale video advertentie op Snapchat en registreert een conversie tot 28 dagen nadat iemand de advertentie gezien heeft.

Bron: Marketingland

Instagram rolt 2x Story Previews uit in Nieuwsstroom

Stories preview midfeed

Stories op Instagram zijn heel populair (momenteel 250 miljoen gebruikers) en het sociale netwerk doet er alles aan om dat zo te houden. Als je nu door je nieuwsstroom scrollt, zul je halverwege verrast worden door Story Previews in maat XL. Instagram bevestigt dat de slider halverwege de nieuwsstroom Story previews toont die 2X zo groot zijn als de Story previews boven de nieuwsstroom. Niet te missen dus!

Geen idee of Instagram gebruikers hier blij mee zijn, maar voor marketeers is het een ideale manier om de aandacht te krijgen met Stories.   

Bron: TechCrunch

LinkedInPremium Insights nu met benchmarkdata voor bedrijvenpagina's

LinkedIn Premium geeft je meer inzicht in wie je profiel bekijkt en direct toegang tot mensen buiten je directe netwerk. Sinds vorig jaar hebben Premium gebruikers ook toegang tot statistieken bij het bezoek van bedrijvenpagina's. Het gaat daarbij om groeicijfers van het aantal medewerkers, uitsplitsing naar functies en inzage in aantal nieuwe medewerkers.

LinkedIn voegt daar deze week peer benchmarking aan toe. Met deze optie kun je nu de groeiperformance van je bedrijf vergelijken met concurrerende bedrijven. Zo krijg je onder andere inzage in groei van het aantal medewerkers en groei van het aantal vacatures uitgesplitst naar functies bij je concurrenten.

Bron: LinkedIn 

Microsoft voegt LinkedIn Profielen toe aan Outlook.com

LinkedIn integratie met Outlook.com

Outlook.com, Microsoft's webmail service, rolt deze week de optie uit om LinkedIn profielinformatie van e-mail contacten te bekijken. Zodra je als Outlook gebruiker op een e-mailcontact klikt, open je een mini-versie van LinkedIn met een profielfoto van je contact, informatie over de werkhistorie en gemeenschappelijke contacten. De nieuwe LinkedIn feature is binnenkort beschikbaar voor alle Outlook gebruikers.

Bron: Microsoft

Instagram introduceert Stop-motion camera voor Stories

Instagram Stop-motion video from Juan Felix on Vimeo.

Stop motion is een techniek waarbij je een serie foto's neemt die je vervolgens aan elkaar plakt als een animatiefilmpje (GIF).

Instagram voegt deze techniek nu toe aan Stories. Nadat je de serie foto's hebt genomen, kun je via een story-editing tool stickers en tekst toevoegen. Mocht je de Stop-motion feature willen testen, klik dan op je Story camera en scroll naar rechts om de feature te openen. Zodra je klaar bent met het nemen van foto's, druk op je Done en kun je je GIFje opleuken met stickers, hashtags of filters.

Bron: TheVerge

Facebook voegt 3 features toe aan dynamische reisadvertenties

Facebook Dynamische advertenties

Met Facebook dynamische advertentie toon je automatisch producten uit je productcatalogus. Deze dynamische advertenties bieden je targeting op grond van interesses, en zo toon je gericht een product aan een meer kansrijke doelgroep op Facebook.

Uit Facebook data blijkt dat mensen die nadenken over het boeken van een reis lange tijd op Facebook doorbrengen, en het aanbieden van dynamische reisadvertenties op Facebook ligt daarom voor de hand.

Facebook breidt deze dynamische reisadvertenties nu uit met drie nieuwe features: het promoten van hotels en vluchten, targeting van een breder publiek en creatieve opties zoals een tekst overlay.

Bron: Adweek