Social Media Nieuws: Ads Manager Update, Adverteren in Stories en Pinterest groeit hard

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week in het social media nieuws

Facebook rolt nieuwe Ads Manager uit, Instagram biedt adverteerders meer flexibiliteit met Stories, Facebook test pre-loaded Instant Videos, Facebook onthult Lifestyle Templates voor Collectie advertenties, Twitter rolt Team feature uit naar de eigen app, Facebook rolt nieuwe richtlijnen voor advertentie inkomsten uit, Pinterest meldt 200 miljoen maandelijkse gebruikers en Google verbetert privacy controls met nieuw dashboard.

Facebook rolt nieuwe Ads Manager uit

Adverteerders hebben al jaren de keuze uit twee tools voor het opstellen van hun advertentiecampagnes op Facebook: Power Editor en Ads Manager.

Het grote verschil tussen beide tools zit in de flexibiliteit en de hoeveelheid begeleiding bij het opstellen van de campagne. Power Editor biedt veel vrijheidsgraden om zonder extra begeleiding snel een campagne in te richten. Ads Manager leidt je via een vaste route stap voor stap naar het opstellen van je campagne. Je begint met het kiezen van je doel en volgt het advies van Facebook voor de volgende stap. Een duidelijk verschil met Power Editor dat geliefd is bij meer ervaren adverteerders. Ads Manager is zeer geschikt voor adverteerders die net starten op Facebook. Deze week maakt Facebook bekend beide tools te samen te voegen tot één tool waarbij je twee workflows krijgt aangeboden: de Power Editor workflow waarbij je snel kunt starten of de Ads Manager workflow met meer begeleiding. Facebook heeft de nieuwe tool geïntroduceerd als een update van Ads Manager. De update biedt o.a.:
  • directe toegang tot de Power Editor workflow,
  • de optie om meerdere conceptversies van campagnes op te stellen (drafts),
  • een uitgebreid rapportagedashboard dat je op maat kunt maken met aanpassen van rapportagekolommen.
Bron: Facebook

Instagram biedt adverteerders meer flexibiliteit met Stories

Wereldwijd hebben circa 250 miljoen mensen dagelijks Instagram Stories bekeken en gemaakt. Instagram begrijpt het belang van Stories voor adverteerders en biedt ze vanaf deze week twee nieuwe mogelijkheden:
  1. integratie met Facebook Canvas advertenties. Met Facebook Canvas kun je een interactief medium bouwen met een combinatie van foto's, video's, text en knoppen. Dit interactief medium is nu als advertentievorm beschikbaar binnen Instagram Stories.
  2. Stories uploaden als advertentie binnen Ads Manager of Power Editor. Nu kun je als adverteerder je creativiteit loslaten op de tools binnen Stories en vervolgens als schermgrootte advertentie tonen op Facebook. Door het uploaden van je Stories in Ads Manager of Power Editor kun je er direct een targeting aan toevoegen. Een interessante nieuwe manier om te adverteren.
Bron: Instagram

Facebook test pre-loaded Instant Videos

De meeste mensen gebruiken Facebook op hun mobiel. En dat betekent soms dat je geen Wi-Fi hebt, en je databundel aanspreekt om content te bekijken.

Zeker op plekken of in landen met minder beschikbaarheid van Wi-Fi is dat het geval. Nu wil Facebook niet dat je snel door je data heen bent, want dan verliezen ze je als kijker. Zeker nu video content zo prominent aanwezig is op het platform en video veel data nodig heeft. Om je een idee te geven van de hoeveelheid dataverbruik voor video: voor 1 minuut YouTube video content heb je circa 2,5 MB per minuut nodig. Vandaar dat Facebook nu het pre-loaden van video's aan het testen is.

De feature heet Instant Videos en zorgt voor het downloaden en cachen (opslaan van data) van Facebook video's op je mobiele telefoon, zodat je de content later kunt bekijken (als je weer 'gratis' toegang tot Wi-Fi hebt). Met het oog op een grote markt in minder ontwikkelde landen, die vaak geen dure iPhone hebben maar Android, test Facebook Instant Videos in eerste instantie op Android toestellen. Een duidelijke stap in voorbereiding op het veroveren van een nieuwe markt met jonge kijkers in landen die volop in ontwikkeling zijn. Bron: TechCrunch

Facebook onthult Lifestyle Templates voor Collectie advertenties

Facebook introduceert een nieuw creatief format voor de Collectie advertenties op mobiel.

Collectie advertenties zijn een ideale vorm van adverteren voor E-commerce. De Collectie advertentie biedt je een video om je producten te promoten met daaronder ruimte voor 4 afbeeldingen van producten. Facebook rolt nu Lifestyle Templates uit voor Collectie advertenties. Deze nieuwe templates bieden de volgende voordelen:
  1. een volledige schermweergave van het product
  2. merken kunnen hun producten taggen in de lifestyle template om vindhaarheid te vergroten
  3. mogelijkheid om routebeschrijving naar de winkel in de buurt toe te voegen
  4. de mogelijkheid om gericht mensen te targeten die retail catalogi bekeken hebben op Facebook
  5. het vullen van de template met productcategorieën op basis van interesses die bekend zijn van de kijker op Facebook
Facebook heeft deze nieuwe Lifestyle Templates getest met een dozijn retailers. Volgens Adweek rolt de nieuwe feature in oktober wereldwijd uit. Bron: Adweek

Twitter rolt Team feature uit naar de eigen app

Using Teams for shared accounts? You can now contribute to Teams on Android & iOS – so it's easy to Tweet on the go. https://t.co/qJKcibDZxj
— TweetDeck (@TweetDeck) September 7, 2017

Eén van de meest essentiële features voor het veilig gebruik van gedeelde Twitter accounts (vaak grotere merken - bedrijven) is het niet hoeven delen van je login gegevens. Zo heeft Twitter een Team Feature waarmee je andere teamgenoten toegang geeft tot het gedeelde account. De teamleden kunnen dan inloggen met hun eigen login gegevens. Tot nu toe was deze Team feature alleen beschikbaar via Twitter's eigen Tweetdeck voor Desktops en Laptops. Vanaf nu is deze Team feature ook beschikbaar via de app op iOS en Android Bron: Marketingland

Facebook rolt nieuwe richtlijnen voor advertentie inkomsten uit

Facebook rolt steeds meer mogelijkheden uit om geld te verdienen met content op Facebook. Zo kan dit al via Branded Content, met Instant Artikelen en sinds kort ook met het plaatsen van advertentie breaks in video's. Om het vertrouwen van uitgevers en producenten van content vast te houden en adverteerders duidelijkheid te geven waar hun advertentie kan verschijnen, rolt Facebook nieuwe heldere richtlijnen uit over inkomsten via advertenties in content. De nieuwe richtlijnen gaan over advertenties waar de context van plaatsing relevant is, zoals in-stream advertenties en advertenties in Instant Artikelen. De richtlijnen geven helder inzicht in welke producenten en uitgevers in aanmerking komen om geld te verdienen met het toestaan van advertenties en welke content in aanmerking komt voor het verdienen van advertentie inkomsten. Bron: Facebook

Pinterest meldt 200 miljoen maandelijkse gebruikers

Pinterest meldt 200 miljoen maandelijkse gebruikers

Pinterest lanceerde het platform in 2010, en is sindsdien uitgegroeid tot een belangrijke visuele zoekmachine.

Zowel om producten te vinden als inspiratie op te doen. Momenteel gebruiken meer dan 200 miljoen mensen Pinterest elke maand. Een groei van 40% vergeleken met 2016. En meer dan de helft van alle Pinners woont buiten de Verenigde Staten. Met het nieuws over haar succesvolle groei maakt Pinterest tevens bekend dat een aantal nieuwe features eraan komen. Eén van de features is het organiseren van Pin borden in secties. Binnenkort kun je binnen je Pinterest bord als het ware subborden aanmaken en Pins beter organiseren. Om op de hoogte te blijven van de nieuwe releases kun je het beste het Pinterest Blog in de gaten houden.
Bron: Pinterest

Google verbetert privacy controls met nieuw dashboard

Het Google Dashboard biedt je een overzicht met de producten die je gebruikt en je instellingen.

Google rolt nu een nieuw dashboard uit dat touch-screen vriendelijker is en een beter overzicht geeft van al je Google producten en instellingen. Tevens combineert het nieuwe dashboard tools als My Account en My Activity. Wanneer de uitrol precies plaatsvindt is op dit moment nog niet bekend, maar volgens Google is deze gepland in de aankomende dagen. Bron: