Samenwerking voor kwalitatief gespecialiseerd onderwijs in de regio

Stichting Educare en Stichting Volare zijn al in hetzelfde gebouw gehuisvest aan de Stationslaan 32 in Nunspeet, maar willen nu ook gaan samenwerken om kwalitatief goed gespecialiseerd onderwijs te geven. “Onze opdracht is inclusief onderwijs verzorgen op onze gespecialiseerde scholen en expertise beschikbaar stellen aan regulier onderwijs.”

Jan Lindemulder, bestuurder EduCare, en Ton Harms, bestuurder Volare, tekenden 29 augustus een intentieovereenkomst tot onderzoek samenwerking

Ze hopen na de jaarwisseling duidelijkheid te hebben over de contouren van de samenwerking.

Stichting Volare is een bestuur voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs en heeft ruim 300 leerlingen en 100 personeelsleden. Harms: “Wij geven onderwijs aan leerlingen met ondersteuningsbehoefte op gebied van leren en gedrag in de hele regio Noord-Veluwe. Onze scholen zijn de Verschoorschool met locaties in Zeewolde (kleuters), Harderwijk (voortgezet onderwijs) en in Nunspeet (primair onderwijs) en de Van der Reijdenschool in Epe (primair onderwijs).”

Stichting EduCare is een bestuur voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs voor leerlingen met ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren (ernstige leerproblematiek) en zorgvragen. In totaal zijn er ongeveer 1.000 leerlingen en 300 personeelsleden. Lindemulder: “Onze scholen zijn De Arend en De Wingerd in Nunspeet, De Springplank, De Lelie en MijnSchool in Harderwijk, een dependance van De Springplank in Zeewolde, DrieKansen in Ermelo en de Koningin Emmaschool in Nijkerk.”

Voorheen kende het speciaal onderwijs een groot aantal verschillende schooltypen en opereerden de schoolsoorten los van elkaar. Die fragmentatie was volgens de bestuurders voor niemand goed en daarom spreken zij sinds de Wet Passend Onderwijs liever van gespecialiseerd onderwijs. Lindemulder: “Dat woord legt meer nadruk op verbinding. Het gespecialiseerd onderwijs is heel breed en samen zorgen onze besturen voor een dekkend netwerk voor leerlingen die gespecialiseerd onderwijs nodig hebben, waarbij we elkaar goed aanvullen. Beide besturen zitten in dezelfde samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs en opereren in dezelfde gemeentes op de Noordwest Veluwe.”

De stichtingen werken al intensief samen in Zeewolde, waar ze binnen de dependance van de Springplank gezamenlijk het kleuteronderwijs verzorgen.

Gezamenlijk adviesloket
Ook is er al een gezamenlijk adviespunt: GOAL, Gespecialiseerd Onderwijs Advies Loket, waar deskundigen van beide stichtingen samen een goed advies kunnen geven aan ouders en reguliere scholen in de regio. “Regelmatig zien ouders en scholen dat het niet goed gaat met hun kind, maar is niet duidelijk wat de beste school is voor het kind. Vanuit onze gezamenlijke expertise kunnen we ouders en scholen adviseren en helpen bij de soms lastige procedures.”

Nieuwbouw
Beide stichtingen treden samen in overleg met gemeentes over huisvestingsvragen voor hun scholen in Nunspeet en Harderwijk. Harms: “De bestaande gebouwen zijn gedateerd en niet meer geschikt voor modern onderwijs. Voor al onze scholen komt nieuwbouw en met elkaar zijn we op weg om onze scholen zowel in Nunspeet als in Harderwijk, gezamenlijk te ontwikkelen. Om dit te realiseren trekken we samen op met de gemeentes.

” Lindemulder: “We hopen in 2024 de planvorming rond te krijgen, zodat er in 2025 gebouwd kan worden. Binnen de nieuw te bouwen scholen zoeken we samenwerking met zorg- en jeugdzorgpartners, zodat onder één dak gespecialiseerd onderwijs en zorg in samenhang kan worden aangeboden van 7.00 uur ’s ochtends tot 19.00 uur ’s avonds. Want al onze leerlingen hebben behoefte aan zorg en ondersteuning."