Pas op voor oplichting via e-mail, telefoon of nepbrief!

Veel mensen krijgen wel eens een verkeersboete. Bijna iedereen wil dan gelijk betalen. Oplichters weten dat. Zij proberen geld van u af te pakken door u een nepboete te sturen.

Of ze proberen uw persoonlijke gegevens te krijgen. Ze gebruiken hiervoor de mail, een brief en soms de telefoon.Phishingmail

Hebt u een mail ontvangen waarin staat dat u een boete moet betalen? Dan is dit altijd een nepmail. Het CJIB mailt geen boetes of aanmaningen.

Oplichters gebruiken vaak een andere manier om te betalen dan het CJIB. Ze vragen u bijvoorbeeld te betalen via een voucher. Of ze vragen u geld over te maken naar een rekeningnummer, dat niet van ons is. 

Trap er niet in!

  • Betaal alleen op het rekeningnummer van het CJIB.
  • Klik niet op de links in de verdachte mail en open geen bijlage(n).
  • Controleer goed aan wie u persoonlijke gegevens mailt. (bijvoorbeeld uw BSN of rekeningnummer)
  • Hebt u een antivirusprogramma of firewall op uw computer? Kijk dan goed of deze actueel zijn.

Telefonisch contact
Bent u gebeld door een medewerker van het CJIB? En denkt u dat dat niet zo is? Dan kunt u ons altijd bellen om te vragen of het klopt.
Ons telefoonnummer is 058- 215 95 55.

Wat doen wij?
Het CJIB doet altijd aangifte bij de politie.

Als wij een betaling krijgen die niet voor ons is, dan storten we het bedrag naar u terug.

Wat kunt u doen?
Heeft iemand geprobeerd u op te lichten? Meld dit dan bij de Fraudehelpdesk.

Denkt u dat u opgelicht bent? Doe hiervan dan aangifte bij politie.

Een nieuw uiterlijk voor de verkeersboete

De verkeersboete ziet er vanaf deze zomer anders uit. Hier ziet u een voorbeeld van de vernieuwde verkeerboete. Ook vindt u hier informatie over hoe u kunt controleren of uw verkeersboete echt is. 

Hoe ziet de vernieuwde verkeersboete er uit?
In deze animatie hieronder leggen we uit waar op de vernieuwde verkeersboete welke informatie staat:
 
Is de boete die ik heb gekregen wel echt?

Hebt u via e-mail een verkeersboete ontvangen?
Dan hebben wij die boete niet aan u verstuurd. Wij versturen boetes alleen per post. Nooit via e-mail.

Hebt u via de post een verkeersboete ontvangen?
Dan kunt u in ons Digitaal Loket controleren of er echt een verkeersboete op uw naam staat.
U hebt uw DigiD-gegevens nodig om in te loggen.

Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete op kenteken opzoeken.
U moet daarvoor wel inloggen met een extra controle via sms.