Ook bouwplannen in Harderwijk te maken met stikstofproblematiek

Door Petronella van het Goor - In het hele land worden grote bouwprojecten stilgezet of nieuwe bouwvergunningen niet verleend door de stikstofproblematiek. Ook in Harderwijk is wethouder Marcel Companjen daar volop mee bezig. Samen met Hans Nienhuis, juridisch adviseur en planoloog, heeft Companjen besloten ‘zo praktisch mogelijk om te gaan met de stikstofproblematiek’.

“Er komen vragen van gemeenteleden of ze nog wel een dakkapel mogen bouwen, maar ook de grotere bouwaanvragers hebben vragen.”

Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dat omgevingsvergunningen voor relatief kleine bouwplannen, zoals een dakkapel of een aanbouw door kunnen gaan, omdat die niet leiden tot relevante stikstofuitstoot. Er hoeft niet getoetst te worden aan de Wet natuurbescherming.

Dat is anders als het om grotere omgevingsvergunningen gaat, zoals een woningbouwproject of een aanvraag voor bedrijventerrein Lorentz. “Met de zogenaamde AERIUS-toets kan toename van stikstofdepositie bij bouwplannen worden gemeten. Als de bouwplannen resulteren in een toename van de stikstofdepositie, kan het zijn dat de vergunningaanvraag ‘on hold’ wordt gezet, tot er meer duidelijkheid is. Uiteindelijk bepaalt de provincie of het project in aanmerking komt voor een vergunning voor de Wet natuurbescherming”, aldus Companjen.

Eigenlijk vindt het Rijk dat elke toename van stikstofdepositie er een teveel is, vooral op de Veluwe. Onder meer de stuifzandgebieden, het beukenbos en de heide is erg gevoelig voor stikstof en de waardes op de Veluwe zijn al veel te hoog. “Het beleid van het Rijk is eigenlijk dat de waardes omlaag moeten, voor er überhaupt weer sprake mag zijn van toename.” En dat is volgens Companjen een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle gemeenten in de Veluwe. “De maximum snelheid op de A28, de A1 en de A50, kan die nog verder omlaag? Hetzelfde geldt voor provinciale wegen en natuurlijk ons eigen wegennetwerk.”

De wethouder hoopt dat de geplande fases van het Waterfront doorgang kunnen vinden, door te compenseren met de afbraak van de oude industrie die er stond. Daarover worden nu gesprekken gevoerd met de provincie. Voor Harderweide moet worden vastgesteld of de bouwwerkzaamheden daar zorgen voor een extra stikstofdepositie. De toekomst van Lorentz III is qua bouwwerkzaamheden nog onzeker. “Bedrijven die op een ander bedrijventerrein gevestigd zijn en naar Lorentz wilden verhuizen, zullen dat misschien herzien. Voor alle bedrijven die zich er nieuw willen vestigen, zal ook de AERIUS-toets worden afgenomen. Uiteindelijk bepaalt dan de provincie of de vergunning verleend wordt.”

Of de gemeente Harderwijk daar zelf nog iets in kan betekenen? “We kunnen wel bepaalde maatregelen nemen, een bedrijf weghalen voor elk nieuw bedrijf dat zich vestigt. Erop staan dat er gebouwd wordt met de allernieuwste machines, zodat de verkeersbewegingen zo min mogelijk extra stikstof geven en aangeven dat er gasloos gebouwd moet worden. Verder is het afwachten hoe zich dit landelijk ontvouwt”, aldus Companjen.