Door Harry Schipper – Het Harderwijkse college van burgemeester en wethouders heeft definitief besloten om, in navolging van het overgrote deel van de binnenstad - ook de Blokhuisbuurt autoluw te maken.
De Blokhuisbuurtbewoners maken nu al met regelmaat mee dat er zogeheten zoekverkeer en buitenlandse toeristen door hun smalle straatjes rijden. Als eind dit jaar een poller wordt geplaatst die de Kerkstraat, Bruggestraat en Vijhestraat afsluit voor dergelijk (zoek)verkeer, wordt dat alleen maar erger, zo denken ze. “Dan wordt de Blokhuisbuurt het een soort overloop van auto’s die niet verder kunnen”, verwoordde verkeerswethouder Wilco Mazier hun vrees.Het besluit om het buurtje om te vormen tot voetgangersgebied kwam mede tot stand na gesprekken met een groep bewoners van de Blokhuisbuurt die vreest dat door het afsluiten met pollers van het gebied achter de Grote Kerk automobilisten die er niks te zoeken hebben in hun buurtje een rondje gaan rijden
De Blokhuisbuurt bestaat uit de Straat van Sevenhuysen, de Blokhuissteeg, de Burgtstraat, het Blokhuis en de Muntsteeg. Van de Muntsteeg wordt enkel het laatste stukje ook voetgangersgebied. Daardoor blijven de garages in de steeg, voor het merendeel eigendom van Hotel Baars, bereikbaar voor zijn hotelgasten.
Het autoluw maken van de Blokhuisbuurt past in het streven van de gemeente Harderwijk om haar binnenstad autoluw te maken. Da’s veiliger en verbetert daar het woon-, leef- en verblijfsklimaat, zo is de gedachte erachter. De binnenstad is niet gemaakt voor veel autoverkeer. De gemeente wil mensen stimuleren om te voet, fiets of openbaar vervoer te reizen.
Na de binnenstad worden ook in andere Harderwijkse stadswijken maatregelen genomen om ze autoluw te maken, kondigde de gemeente vorig jaar al aan. Maar eerst is de binnenstad aan de buurt. Daar worden eind van dit jaar, begin volgend jaar een stuk of elf pollers geplaatst. Wethouder Mazier vertelt dat dit ‘nogal een uitdaging is’: “Met name software-technisch is het een uitdaging, want er moeten drie softwaresystemen met elkaar overweg. Daar zijn we nu druk mee bezig. Daarom gaan de pollers de eerste tijd nog niet omhoog. De eerste periode gaan we testen en willen we meteen kijken, wat voor groepen verkeer erlangs wil”.
Harderwijk krijgt een poller-systeem waarbij een camera aan het kenteken ‘ziet’ of een auto wel of geen ontheffing heeft om binnen te worden gelaten. Beschikt de auto over een ontheffing, dan zakt de poller automatisch naar beneden en kan de rit al na enkele seconden worden vervolgd.
Er komen overigens geen pollers in de Blokhuisbuurt te staan, zo laat de wethouder weten. In principe komen bewoners, binnenstadondernemers en hun leveranciers in aanmerking voor een ontheffing. Of zij voor het aanvragen voor een ontheffing ook jaarlijks een lege moeten betalen, moet nog nader worden bepaald, zo laat Mazier weten. Bewoners van onder andere de Rabbistraat, die via de Strandboulevard met hun auto bij hun huis of naar hun parkeerplek willen komen, moeten nu al wél betalen voor zo’n ontheffing. Daarvoor betalen zij jaarlijks 15,50 euro.