Nieuwsberichten gemeente Harderwijk en Hierden week 6

Met deze week: Zorgdat helpt bij het invullen van de belastingaangifte, voorkom vastvriezen afval in de container en de aangevraagde en verleende vergunningen.

Goedkoper parkeren voor bezoekers aan binnenstadbewoners

Vanaf nu kunnen bewoners in de binnenstad tegen een voordelig tarief hun bezoekers de auto laten parkeren op een aantal parkeerterreinen. Wethouder Jeroen de Jong en onze collega adviseur Parkeren en Mobiliteit, Koert-Jan de Groote gaven daartoe het startsein.
 
De bewoners van de binnenstad kunnen hun bezoek tegen een voordelig tarief laten parkeren op de parkeerlocaties P1, P2, P5, P6, P8, P13 en P16. Dat kan via een digitale bezoekersregeling. Bewoners krijgen na aanmelding een account en kunnen daarmee de kentekens van hun bezoek aan- en afmelden. De functie is door bewoners te gebruiken op een pc, smartphone en tablet. Kijk voor meer informatie op www.harderwijk.nl/parkerenbezoekersbinnenstad. De bewoners van de binnenstad zijn al per brief geïnformeerd over deze mogelijkheid.
 
De parkeerregeling is onderdeel van de brede parkeervoorziening. De gemeente Harderwijk wil bezoek aan de Harderwijker binnenstad met goede parkeervoorzieningen in en rondom de binnenstad mogelijk maken. Dat geldt nu ook voor bezoekers van de inwoners van de binnenstad. 

Zorgdat helpt bij het invullen van de belastingaangifte

Voor hulp bij de belastingaangifte 2020 kunt u terecht bij Zorgdat. Deskundige vrijwilligers helpen bij de belastingaangifte. Vanaf maandag 1 februari kunt u bellen naar Zorgdat tel. 0341 434 656, om u aan te melden. Een vrijwilliger belt u vervolgens terug om een afspraak te maken. Vanwege de coronamaatregelen zijn de afspraken op het kantoor van Zorgdat aan de Deventerweg 4.
 
De belastinghulp is gratis en bedoeld voor mensen met een laag inkomen en vermogen. De inkomensgrens voor alleenstaanden is € 30.000,- Het vermogen van een alleenstaande mag maximaal € 30.000,- zijn.  De inkomensgrens voor gehuwden of samenwonenden (gezamenlijk) is € 35.000,- en het vermogen maximaal € 35.000,-. Uw inkomen vindt u op de jaaropgave. Als u voor hulp bij de belastingaangifte gebruik kunt maken van hulp van een vakbond of ouderenbond, komt u niet in aanmerking voor hulp van Zorgdat.  

Voorkom vastvriezen afval in de container

Tijdens een vorstperiode kan het GFT-afval in uw groene container vastvriezen. In de winterperiode wordt meestal weinig grof materiaal, zoals tuinafval, in de container gegooid. Hierdoor blijft het afval in de container vrij nat en bij vorst vriest dit vast. Ook restafval in de grijze container kan vastvriezen. Als het afval vastgevroren zit, lukt het vaak niet de container (helemaal) te legen.
 
Tips
  • Zet de GFT-container op een niet al te koude plaats (schuur, garage), maar in ieder geval uit de wind.
  • Zet de GFT-container pas om 7.30 uur op de dag dat deze wordt geleegd aan de weg (dus niet de nacht daarvoor).
  • Leg een krant of droog GFT-afval op de bodem van de container. Dat neemt vocht op en na het legen blijven er minder resten achter.
  • Laat nat groente- en fruitafval, theezakjes en koffiefilters uitlekken voordat ze de bak in gaan. Hoe minder water er in het afval zit, hoe minder kans op bevriezing.
  • Gebruik nooit zout of antivriesvloeistoffen om vastgevroren GFT-afval te ontdooien. Deze stoffen verstoren het composteerproces en antivriesmiddelen zijn schadelijk voor het milieu.
  • Duw afval nooit vast in de container. De kans dat het afval aan de bodem en wanden blijft vastzitten is bij vorst groter dan normaal.
Door uw groente-, fruit- en tuinafval gescheiden aan te bieden, levert u de grondstoffen voor compost en groene stroom. GFT-afval is te kostbaar om zomaar weg te gooien. 

Raadsinformatie

De raad vergadert op donderdag 18 februari vanaf 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere Ontwikkeling Open Warmtenet fase 1 voor Waterfront fase 3 en debat Uitwerking Motie Maatwerk 60+. De complete agenda’s en bijbehorende stukken zijn te lezen op www.harderwijk.nl/vergaderingen. Dit zijn openbare, digitale vergaderingen. Wilt u inspreken dan kunt u dit melden bij de griffie via [email protected] of via tel. 0341 411 911.
 
De fracties CDA D66 heeft het college schriftelijke vragen gesteld over verkeersveiligheid N302. De fractie D66 heeft het college schriftelijke vragen gesteld over bevoorrading binnenstad. De fracties CDA en ChristenUnie heeft het college schriftelijke vragen gesteld over straatmeubilair Wijde Wellen en Wandelzeepad. De vragen en antwoorden zijn te lezen op www.harderwijk.nl/raadsvragen. 

Afval scheiden

Glas gaat in de glasbak en kapot textiel in de textielcontainer. Maar bij welk afval hoort een lege deodorant bus? En een pizzadoos? Door afval te scheiden, blijft er minder gewoon huisvuil (of restafval) over. Dat scheelt milieubelasting, want afvalwerking kost energie en zorgt voor de uitstoot van broeikasgassen, wat leidt tot versterking  van het broeikaseffect.
 
Wist u dat theezakjes en koffiepads in het restafval horen en losse koffie en thee in de gft-container kunnen? De afvalwerker maakt van het gft-afval compost en groen gas. Test uw kennis van afval scheiden op www.milieucentraal.nl. 

Vaccinatielocatie Harderwijk

Deze week start GGD Noord- en Oost-Gelderland met het vaccineren tegen het coronavirus in Harderwijk vanuit een locatie bij het Dolfinarium. De vaccinatielocatie is nabij het adres Strekdam 51 en heeft een strikt gescheiden toegang van het Dolfinarium. Ter plaatse wordt goed aangegeven waar u moet zijn. Het gaat om maximaal vier priklijnen. De GGD vaccineert zeven dagen per week, van 8.00 - 20.00 uur, de eerste prikdag is donderdag 11 februari. 

Nieuwbouw Sypel van start met uitgraven kelder

Woensdag 3 februari gaf wethouder sport Marcel Companjen het startsein voor het uitgraven van een kelder achter de Sypel. Wethouder Companjen: “Hier hebben we jaren naar toe gewerkt en nu is het dan zover, we gaan echt van start met de bouw van het nieuwe binnenzwembad van De Sypel. Ik ben hier heel blij mee en ben reuze benieuwd naar hoe het er volgend jaar allemaal uitziet als alles klaar is.” 

Online informatiebijeenkomst Waterfront fase 3

Op dinsdag 16 februari organiseert het projectbureau Waterfront in samenwerking met BPD/Trebbe een online informatiebijeenkomst voor iedereen die belangstelling heeft voor en vragen heeft over de nieuwe ontwikkelingen in Waterfront fase 3. De bijeenkomst vindt plaats van 19.30 uur tot 20.30 uur en is online.
 
Wilt u erbij zijn? Meld u van tevoren aan
Meld u uiterlijk 14 februari  aan op  www.waterfrontharderwijk.nl/contact en vul het contactformulier in. Kunt u er niet bij zijn? 

Officiële publicaties

Aanvragen vergunningen
Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure):
  • 29-1-2021 Bluesdreef 48: aanpassen woning in strijd regels ro
  • 30-1-2021 Horloseweg 38: geluidsscherm
  • 30-1-2021 Parallelweg 26 -6: kappen 4 bomen
  • 2-2-2021 Zuiderzeestraatweg 65: kappen 15 bomen
  • 3-2-2021 Weegbreemeen 27: dakkapel (voorzijde) in strijd regels ro
  • 4-2-2021 Parallelweg 25 - 1: geluidswal
  • 4-2-2021 Bovenweg 1: uitbreiden berging
Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op www.harderwijk.nl/contact. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf – Realisatie en beheer, tel. 0341 411 911.
 
Verleende vergunningen
Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure):
  • 2-2-2021 Keizerstraat 17A : vestigen bed & breakfast in strijd regels ro
  • 3-2-2021 Wethouder Jansenlaan 90: uitbreiden poli apotheek
  • 4-2-2021 Weegbreemeen 17: dakkapel (voorzijde)
  • 4-2-2021 Plataanlaan 10: dakopbouw
  • 4-2-2021 Lage Enkweg 33a: tijdelijke woonunit in strijd regels ro
  • 4-2-2021 Ermelosebrink 18 en 29 (kv 6): dubbele woning in strijd regels ro
  • 4-2-2021 Ermelosebrink 12 (kv 3): woning in strijd regels ro
  • 4-2-2021 Vanenburgerhout 27: carport
Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.
 
Toezichthouders Marktverordening
Burgemeester en wethouders hebben op 2 februari 2021 besloten op grond van artikel 15 van de Marktverordening gemeente Harderwijk 2017 de medewerkers in dienst bij het team Stadstoezicht van de gemeente Harderwijk, en functioneel belast met het houden van toezicht, aan te wijzen als toezichthouders, belast met het toezicht en de naleving op het bepaalde in de Marktverordening gemeente Harderwijk 2017. Dit besluit treedt in werking de dag na deze publicatie. Meer informatie: gemeente Harderwijk, mevr. M. Huisman van het domein Bestuur & Organisatie, tel. 0341 411 911.
 
Bestemmingsplan Zuidelijke Stadsrand
De gemeenteraad heeft op 28 januari het bestemmingsplan Zuidelijke Stadsrand gewijzigd vastgesteld. Met het bestemmingsplan Zuidelijke Stadsrand wordt een actueel, helder en toegankelijk ruimtelijk kader gecreëerd. Binnen dit kader is een balans gevonden tussen enerzijds het bieden van voldoende mogelijkheden om de woon en/of werkomgeving en openbare ruimte flexibel in te richten en anderzijds het bieden van voldoende rechtszekerheid ten behoeve van de handhaving van bestaande gebruik- en bouwrechten. Het bestemmingsplan is in hoofdzaak conserverend van karakter. Het bestemmingsplan is gewijzigd vastgesteld onder meer in die zin dat:
- de ligging en omvang van gasleidingen en hun beschermingszones zijn aangepast op basis van gegevens die door de Gasunie zijn aangeleverd
- onderhoud en beheer van gasleidingen binnen de dubbelbestemmingen archeologie zijn toegestaan zonder dat sprake is van een vergunningplicht
- vergunde legale activiteiten (machineverhuur) ter plaatse van de bestemming Bedrijf (transportbedrijf) in het bestemmingsplan worden opgenomen
- persoonsgebonden overgangsrecht tbv het transportbedrijf in de verbeelding wordt opgenomen
 
Een volledig overzicht van alle wijzigingen kunt u vinden bij de planbestanden op www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0243.BP00163-0003.
 
Het bestemmingsplan ligt met ingang van 11 februari gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de stadswinkel van het stadhuis.
Gedurende deze termijn kan tegen het vastgestelde bestemmingsplan beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus20019, 2500 EA ’s-Gravenhage worden ingesteld door een belanghebbende:
- die tijdig zienswijzen heeft ingediend bij de gemeenteraad
- aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij/zij geen zienswijzen heeft ingediend
- die het niet eens is met de bij de vaststelling aangebrachte wijzigingen in het bestemmingsplan
 
Een ingesteld beroep heeft geen schorsende werking. Hiervoor kunt u een apart verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Informatie: domein Ruimte, dhr. H. Nienhuis, tel. 0341 411 911.
 
Het plan (NL.IMRO.0243.BP00163-0003) kunt u ook raadplegen via de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0243.BP00163-0003 (bronbestanden: digitaleplannen.nl/0243/98331DEE-C526-4FAC-9297-8930CD25A49B/). 

Milieumeldingen

Burgemeester er wethouders hebben de volgende melding op grond van activiteitenbesluit ontvangen:
  • 12-12-2020: Foppen Visserij B.V.,Galvanistraat 20, 3846 AT Harderwijk, voor het lozen buiten inrichting op 14-12-2020
  • 18-12-2020: Hoefbladmeen 1, 3844 VL Harderwijk, voor het lozen in de bodem of de riolering buiten inrichting op (18-1-2021 t/m 05-2-2021)
  • 4-1-2021: THEHA, Nobelstraat 2, 3846 CG Harderwijk, voor het tijdelijk verlagen van het grondwater kabels en leidingen
  • 7-1-2021: Langezand 52, 3846 JG Harderwijk, voor een gesloten bodemenergiesysteem op 1-3-2021
  • 8-1-2021: Industrieweg 2, 3846 BC Harderwijk, voor hetverlagen van het grondwater i.v.m. bouwwerkzaamheden
  • 8-1-2021: Zuiderzeestraatweg 79 C, 3849 AB Hierden, voor een gesloten bodemenergiesysteem op 15-3-2021
  • 11-1-2021: Rietgorsmeen 23, 3844 ZK Harderwijk, voor een gesloten bodemenergiesysteem op 22-2-2021
  • 11-1-2021: Stationslaan 29, 3844 GA Harderwijk, voor tijdelijke grondwateronttrekking en lozing
De volgende melding op grond van sloop/asbestbesluit ontvangen:
  • 14-1-2021: Van Hall-laan 10, 3843 WR Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit woningen
  • 20-1-2021: Schippersmeen 48, 3844 CS Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit woning
Voor bovenstaande activiteiten gelden de landelijke milieuvoorschriften. Een milieuvergunning is niet nodig. Het indienen van zienswijze tegen meldingen is niet mogelijk. Informatie: gemeente Harderwijk, tel. 0341 411 911.
 
Bestemmingsplan Buitengebied – Omgeving Duinweg 8

De gemeenteraad heeft op 28 januari het bestemmingsplan Buitengebied – Omgeving Duinweg 8 gewijzigd vastgesteld. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om met gebruikmaking van de sloopregeling twee woningen op het perceel Duinweg 8 te realiseren. Het bestemmingsplan is gewijzigd vastgesteld, onder meer in die zin dat het plan is aangevuld met een voorwaardelijke verplichting uitvoeren inrichtingsplan en een onderbouwing van de afwijking van de structuurvisie Dorpsomgevingsplan Hierden. Een volledig overzicht van de wijzigingen kunt u inzien op www.ruimtelijkeplannen.nl (zie onderstaande link).
 
Het bestemmingsplan ligt met ingang van 11 februari gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de stadswinkel van het stadhuis. Gedurende deze termijn kan tegen het vastgestelde bestemmingsplan beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus20019, 2500 EA ’s-Gravenhage worden ingesteld door een belanghebbende:
- die tijdig zienswijzen heeft ingediend bij de gemeenteraad
- aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij/zij geen zienswijzen heeft ingediend
- die het niet eens is met de bij de vaststelling aangebrachte wijzigingen in het bestemmingsplan
 
Een ingesteld beroep heeft geen schorsende werking. Hiervoor kunt u een apart verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Informatie: domein Ruimte, mevr. W. van Santen, tel. 0341 411 911.
 
Het plan (NL.IMRO.0243.BP00234-0002) kunt u ook raadplegen via de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0243.BP00234-0002 (bronbestanden: digitaleplannen.nl/0243/).
 
Openbare kennisgeving kiezerspas en volmacht

De burgemeester van de gemeente Harderwijk maakt bekend, dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de Tweede Kamer op woensdag 17 maart 2021 een kiezer is toegestaan zijn/haar stem uit te brengen in een andere gemeente binnen het gebied waarvoor de verkiezing geldt. Voor meer informatie kijk op www.harderwijk.nl/verkiezingen.
 
De burgemeester van de gemeente Harderwijk maakt bekend, dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de Tweede Kamer op woensdag 17 maart 2021, een kiezer is toegestaan bij volmacht te stemmen.  Voor meer informatie kijk op www.harderwijk.nl/verkiezingen.