Leerlingen CCNV Harderwijk winnen STEAM Cup Challenge 2020!

De afgelopen jaren scoorde de groep leerlingen van het CCNV al hoog tijdens de STEAM Cup Challenge, en dit jaar hebben ze de hoofdprijs gewonnen, met hun project Justified Carbon Dioxide! 

Eén van hen, 5 vwo leerling Jonna van Liempt, schrijft het volgende over de wedstrijd en de prachtige winst. Want uiteraard ging de finale er dit jaar anders aan toe.

´´We bellen elkaar via Discord als we hebben gehoord dat we hebben gewonnen, en zijn allemaal natuurlijk ontzettend blij! Maar we staan niet met het team in NEMO, er is geen grote prijs die we in ontvangst nemen en er is geen publiek. Het is in deze tijden van corona natuurlijk allemaal net even anders dan normaal en het evenement is nu online.


De afgelopen maanden hebben wij met ons team deelgenomen aan de STEAM Cup Challenge. We hebben veel tijd gestoken in het project en zelf een miniatuurstad van 2 bij 2 meter gemaakt. Hierbij hebben we een auto geprogrammeerd die onder andere waarneemt of hij in de stad is en die berekent hoeveel CO2 hij uitstoot. Hiermee berekenen we hoeveel bomen er geplant moeten worden om deze CO2-uitstoot te compenseren én geven we tijdens het rijden feedback op het rijgedrag van de automobilist, zodat deze meteen zuiniger kan gaan rijden.

Toen we ons project op 30 maart 2020 inleverden, hadden we niet verwacht dat het zo zou eindigen. We hoopten natuurlijk dat we een prijs zouden winnen, maar dat dat op deze manier, online, zou gaan, hadden we niet verwacht. Toch denk ik dat ik voor het hele team kan spreken als ik zeg dat we zeker niet minder blij met onze prijs, nu we hem niet in Amsterdam in ontvangst kunnen nemen. We hebben met ontzettend veel plezier gewerkt aan dit project en we zijn heel trots op ons resultaat. We vertellen dan ook met plezier alles over ons project aan iedereen die geïnteresseerd is!´´

STEAM Cup Challenge 2020 CCNV Harderwijk
De groep leerlingen, bestaande uit Rowan van het Hul, Mikael Pluister, David ten Have, Jeroen te Riele en Jonna van Liempt, kon voor de sluiting van de scholen nog werken aan hun project in het bètalab.