Klaargestoomd voor de toekomst - Topcleaning Harderwijk

Elke maand gaat Stad in Bedrijf met een bedrijf uit de regio naar Stomerij Topcleaning in Harderwijk. 

Tijdens dit bezoek wordt gekeken naar de zakelijke ontwikkelingen en hoe hier creatief op in te spelen valt. Deze maand komen vestigingsmanager Hans Polet en acquisiteur Wilco van Zon van de gemeente Zeewolde aan het woord. Hoe stoomt dit bedrijventeam ondernemend Zeewolde klaar voor de toekomst? 

Stad in Bedrijf
Hans Polet (links) en Wilco van Zon van het bedrijventeam Zeewolde. Foto’s: Fotostudio Merjenburgh

De ontwikkelingen in de branche

Het nieuwe motto ‘Bereikbaar ondernemen doe je in Zeewolde’ refereert aan diverse aspecten. Met de verdubbeling van de Gooiseweg is de vlotte verkeersdoorstroming op deze belangrijke route verzekerd. Bovendien is Zeewolde financieel aantrekkelijk vanwege de lage grondprijzen. Verder duidt de slogan op de toegankelijke werkwijze van het gemeentelijke bedrijventeam. ‘We staan dicht bij de markt en zijn altijd bereikbaar. Zowel voor nieuwe ondernemers als voor degenen die al in Zeewolde werkzaam zijn.’
 
Een jaar of zeven geleden waren Hans Polet en Wilco van Zon in de regio de eersten die op commerciële wijze de beschikbare bedrijfsgronden in Zeewolde begonnen te promoten. Omdat meer en meer regionale gemeenten dit instrument zijn gaan hanteren, is de onderlinge concurrentie toegenomen. Hans Polet ervaart nog steeds de voordelen van zijn vorige functie toen hij de juridische contracten bij de gemeente verzorgde. Wilco van Zon is altijd zelfstandig ondernemer gebleven in diverse commerciële functies. Ze zien de belangstelling voor kavels op Trekkersveld III en het Horsterparc geweldig toenemen.
 
‘De stemming bij ondernemers is veel positiever. Vorig jaar hebben we gezaaid, nu plukken we daar de vruchten van. We gaan ons verder ontwikkelen tot logistieke ‘hotspot’ en verwachten nog heel veel logistieke ondernemingen en aan de voedingsindustrie gerelateerde nieuwkomers te kunnen verwelkomen. Daarnaast zien we dat bedrijven binnen Zeewolde volwassen worden en toe zijn aan een nieuwe stap, dus nieuwbouw.’ 

Hoe speelt het bedrijventeam hier op in?

‘Onze aanpak werkt, we hoeven de tactiek niet te veranderen. Wel gaan we ons meer via de sociale media presenteren. Als je een logistieke ‘hotspot’ bent, we zijn wat dit betreft een landelijke top tien speler, dan behoud je die positie. Grote bedrijven willen bijvoorbeeld graag dicht bij de transporteurs Bakker en Wolter Koops zitten. Op de regionale beurs van Stad in Bedrijf spelen we hier natuurlijk in op dit gegeven.’
 
Tijdens de businessdagen zullen Hans Polet en Wilco van Zon zeker ook de mogelijkheden van het Horsterparc promoten. ‘Gezien de omvang van de nieuwe bedrijven op Trekkersveld III kan dit terrein snel vol zitten. Daar spreken van vrijwel altijd over kavels van de nodige hectares, op Horsterparc gaat het over vierkante meters. Op dit bedrijvenpark kunnen we nog wel vijftig ondernemingen huisvesten. Daar zijn we qua aanpak dus veel intensiever en persoonlijker mee bezig. Het Horsterparc is een ideale locatie voor groeiende ondernemingen in het MKB.’ 

De ondernemerstip

‘Ondernemer, ook al gaat het nu beter, leun niet achterover. Blijf voortdurend aandacht besteden aan je markt. Blijf je steeds weer vernieuwen!’
 
Bedrijf: Bedrijventeam Zeewolde
 
Website: www.zeewoldezakelijk.nl

Tekst: Kees van Loon
Foto: Fotostudio Merjenburgh
Bron: Stad In Bedrijf