Klaargestoomd voor de toekomst

Elke maand gaat Stad in Bedrijf met een bedrijf uit de regio naar Stomerij Topcleaning in Harderwijk

Tijdens dit bezoek wordt gekeken naar de zakelijke ontwikkelingen en hoe hier creatief op in te spelen valt.

Deze maand komt Dick W.A. Maes Broekema van Broad Communications Reclame/PR/Web/Film uit Harderwijk aan het woord. Hoe stoomt hij zijn onderneming klaar voor de toekomst? 

De ontwikkelingen in de branche

De klassieke distributiepatronen vervallen, vooral door het internetgebruik. Als mensen honger hebben dan willen ze zo snel mogelijk bediend worden. Het geschreven woord, ofwel het drukwerk is overeind gebleven, maar je moet alle media inzetten. Zeker die van de bewegende beelden. Om je producten aan de markt te slijten is constante vernieuwing en flexibiliteit een vereiste.

Dick Maes Broekema die Broad Communications op 1 november 1980 oprichtte ziet dat zeventig procent van zijn branchegenoten niet langer functioneert omdat ze failliet zijn gegaan, of de kost niet meer kunnen verdienen. Zelf gebruikte hij de crisis om zijn gehele bedrijf te herpositioneren. Broad behield een vaste kern van acht professionele medewerkers met heel veel ervaring en een schil van flexibele medewerkers.

Hij verkocht zijn pand en trok vorig jaar mei in bij plaatsgenoot Drukkerij Wedding. Dat heeft zo zijn voordelen als je een Amerikaanse klant in de verfindustrie hebt waarvoor je de PR verzorgt in honderd landen. ‘Direct naast de persen kunnen we meekijken of alles goed gedrukt wordt. Er mag natuurlijk totaal geen kleurafwijking optreden.’

Hoe speelt Broad Communications hier op in?

‘Ik wil altijd weten wat er gebeurt. Daarom bezoek ik veel beurzen in diverse landen en voer ik gesprekken met trendwatchers. We hebben alles onder één dak voor geïntegreerde campagnes. Naast reclame, grafische vormgeving, public relations en public affairs, zijn internettoepassingen en film onze belangrijkste activiteiten. Broad USA doet alle grafische vormgeving en internetontwerpen. Met die Amerikaanse vestiging kunnen we ontzettend profiteren van het tijdsverschil. Als wij in Harderwijk de deur sluiten dan draaien ze daar nog minimaal zes uur door. Via Broad Yisual krijgt de klant een gratis overzicht van het bezoek aan de websites die wij hebben gemaakt. Zo ontdekken ze naar welke items men specifiek kijkt.’

Broad heeft een eigen studio en met BroadCast een filmdivisie die jaarlijks zo’n zestig films en reportages maakt, variërend van simpele spotjes tot complete documentaires. ‘Onze mensen hebben een professionele opleiding gevolgd bij de vaklui van de NOS. Daarnaast zijn we door onze journalistieke en redactionele ervaring bedreven in het zogeheten Storytelling. Je moet als bedrijf een kernachtig verhaal hebben om dat via de diverse media goed te kunnen vertellen. Wij kunnen dat.’

Broad  heeft ondertussen vier crisissen overleefd en dankt dat mede aan de kleine klanten die het bedrijf  altijd trouw zijn gebleven. ‘We werken voor overheden en het bedrijfsleven. Of het nu multinationals zijn, of de patatzaak op de hoek; iedereen moet je in ere houden.’

De ondernemerstip

‘Je moet met eerlijke, authentieke producten en concepten waarmaken wat je belooft. Neem een unieke positie in, want identiteit is heel belangrijk.’

Dick Maes Broad Communications Harderwijk
Dick Maes Broekema van Broad Communications. Foto’s: Fotostudio Merjenburgh

Bedrijf: Broad Communications Reclame/PR/Web/Film
Locatie: Harderwijk met steunpunten in het Belgische Leuven en State of New York, USA
Website: www.broadcomm.nl

Tekst: Kees van Loon
Bron: Stad in Bedrijf
Foto: Fotostudio Merjenburgh