Klaargestoomd voor de toekomst

Elke maand gaat Stad in Bedrijf met een bedrijf uit de regio naar Stomerij Topcleaning in Harderwijk.

Tijdens dit bezoek wordt gekeken naar de zakelijke ontwikkelingen en hoe hier creatief op in te spelen valt. Deze maand komen Joke en Johan Elzerman van het jubilerende Topcleaning zelf aan het woord. Hoe stomen zij hun onderneming klaar voor de toekomst?

De ontwikkelingen in de branche

 Al een paar maanden na de oprichting in 1965 van Topcleaning aan de Jac. Perkstraat in Harderwijk door zijn vader  en oudere broer Henk, kwam Johan Elzerman bij de zaak. Joke liep vanaf begin jaren zeventig mee en in 1983 nam het echtpaar de stomerij over. Terwijl de klandizie in de eerste decennia vrijwel alleen uit particulieren bestond, richten ze zich van meet af aan op de zakelijke markt. Ze verdiepten en specialiseerden zich in brand- en roetreiniging. Daarmee bereikten ze het hogere segment en bouwden langzaam een landelijke klantenkring op, mede dankzij de reiniging van brandweerpakken, luchtverdeelslangen/airsocks en later boot- en caravankussens.
Stomerij Topcleaning Harderwijk fotostudio merjenburgh
Joke en Johan Elzerman willen met Topcleaning specialistisch en innovatief blijven. Foto: Fotostudio Merjenburgh

Een doorbraak in stomerijland was de overschakeling in 2010 op de nieuwe reinigingsvloeistof K4, een van de meest milieuvriendelijke reinigingsvloeistoffen. Het leverde trendsetter Topcleaning een jaar later de  Harderwijkse Innovatieprijs op en daarbij bleef het niet. In 2013 ontving het bedrijf de marketing jaarprijs vanuit de branch-organisatie Netex en eind vorig jaar won Topcleaning een belangrijke  Europese Award. Voor Joke  en Johan Elzerman was het een absolute verrassing dat ze in de prijzen vielen.

‘Voor ons gevoel doen we niets anders, maar plotseling vielen we op. Met de komst van bedrijfsleider Ruben van Pelt drie jaar geleden zijn we ons wel veel meer richting buitenwereld gaan profileren en laten we weten wat we allemaal kunnen. Je moet je onderscheiden in een markt waar jaarlijks meer stomerijen verdwijnen. Inspelen op de ontwikkelingen en constant innoveren. Zo hebben we net nog een nieuwe stoomketel in gebruik genomen die nog weer zuiniger in energieverbruik is en nog milieuvriendelijker.’

Dat ze met Topcleaning de vijftig jaar hebben bereikt is een mooie mijlpaal. ‘Omdat het bedrijf ontstaan is uit de particuliere markt in Harderwijk en omgeving, vonden we het leuk nu eens iets terug te doen. Feest vier je vaak met vlaggen en mede gelet op het tijdstip van het jaar, leek het ons een leuk idee om particulieren, verenigingen en ook bedrijven de mogelijkheid te bieden hun vlag gratis te laten reinigen. Er wordt al vrolijk gebruik van gemaakt dus we laten de actie doorlopen tot eind juni van dit jaar.

Hoe speelt Topcleaning hier op in?

‘De Nederlandse maatschappij  verandert en iedereen blijft langer thuis wonen. Daar kunnen we op inspelen met extra dienstverlening voor senioren. Niet alleen voor wasgoed en woningtextiel, maar je zou ook kunnen denken aan samenwerking met thuiszorgorganisaties en schoonmaakbedrijven. Op zakelijk gebied is heel gecompliceerde bedrijfskleding aan het ontstaan die op heel specialistische wijze behandeld moet worden. Bijvoorbeeld bij  sommige  brandweerpakken zijn al sensoren ingebouwd die bijhouden hoe vaak ze zijn gewassen, wie de eigenaar is en wat de status van de kleding is.’

Joke en Johan Elzerman willen verder inspelen op de ontwikkeling dat ondernemers en hun medewerkers steeds vaker kiezen voor op maat gemaakte bedrijfskleding waarmee ze zich kunnen onderscheiden. ‘Als mensen die kleding zelf thuis gaan reinigen dan krijg je gegarandeerd kleurverschillen. Bij ons blijft het er goed uit zien en we kunnen eventueel ook reparaties uitvoeren. Johan barst nog van de ideeën om nieuwe markten aan te boren. Wij willen klein, specialistisch en innovatief blijven en de bedrijfsvoering nog verder optimaliseren.’

De ondernemerstip:  Passie en plezier!

‘Passie: Voor ons betekent dat doen waar je goed in bent. Focus je niet alleen op de klant van vandaag maar vooral ook op de klant van morgen. Goed luisteren naar de wensen en probeer daar op in te spelen, het liefst nog voor er om gevraagd wordt. Problemen zijn uitdagingen en die kun je aangaan. Dat houd je scherp en biedt nieuwe kansen. Plezier: plezier in je werk geeft energie net als muziek. Een gevleugelde uitspraak van Johan is: geen dag zonder Bach. Niet alle medewerkers zullen dat beamen maar voor hem werkt het uitstekend.
 
Bedrijf: Topcleaning
Branche: Stomerij
Locatie: Harderwijk
Website: www.topcleaning.nl

Tekst: Kees van Loon
Bron: Stad in Bedrijf
Foto: Fotostudio Merjenburgh