Hulpdiensten op het water oefenen samen

Wanneer op het water een calamiteit plaatsvindt, rukken diverse hulpdiensten uit. Wanneer het om een grote calamiteit gaat – bijvoorbeeld een aanvaring van een rondvaartboot met een werkschip – is samenwerking en goede communicatie van levensbelang. Woensdagavond waren vele hulpdiensten aanwezig om dit scenario te oefenen. 

Grote oefening in kader van SAMIJ succesvol verlopen

Brand aan boord van het werkschip en op de rondvaartboot iemand met een beroerte, meerdere open wonden, iemand met een hartstilstand, enkele agressievelingen èn een zwangere vrouw. De kans dat dit allemaal tegelijk voorkomt is natuurlijk nihil maar dat het soms hectisch is bij een rampscenario, is wel een feit. 

Adequaat handelen

“De zwangere vrouw gaat nú bevallen”, klonk het door de portofoon en op de gezichten van de brandweermannen, de KNRM’ers en de politiemensen verscheen een frons. Hoe gaan we hier nu weer mee om? Dat duurde twee tellen en toen werden er knopen doorgehakt. “Brandweerboot Harderwijk vaart nu met haar naar de wal.” Goede begeleiding van het slachtoffer, blijven communiceren en ook de situatie met de andere passagiers in de gaten blijven houden. Daar een vrouw in paniek, daar twee dronken jongens die het allemaal reuze grappig vinden en allemaal uitkijken voor de jongeman met de open beenbreuk. Bij een reddingactie moeten de hulpdiensten constant kijken welke situatie prioriteit heeft en daar adequaat op reageren. 

SAMIJ

De brandweer uit Elburg, Harderwijk en Zeewolde, de Waterpolitie, de KNRM en de BHV’ers aan boord van het passagiersschip. Voor deze oefening, waarbij een rondvaartboot van Rederij Randmeer in aanvaring was gekomen met een werkschip van ESB, moesten letterlijk alle hens aan dek. Het was een zogenaamde SAMIJ oefening; een oefening in het kader van de Samenwerkingsregeling Incidentbestrijding IJsselmeergebied. Edwin Meppelink en Diederick van Wijk van KNRM Station Elburg schreven het scenario. “Klopt, het is veel maar we zijn allemaal professionele, geoefende redders en we moeten ermee kunnen omgaan”, legt Edwin uit. “Hoe wordt onderling gecommuniceerd? Hoe worden de taken verdeeld? Wie neemt de leiding? Als dat goed gaat in een situatie die maximaal hectisch is, dan gaat het zeker goed wanneer de situatie te overzien is.” 

Leermomenten

Tijdens de evaluatie werden een aantal bruikbare tips gedeeld. Zo blijft het belangrijk om bij de eerste melding duidelijk aan te geven wat er aan de hand is. Waren er nu wel of geen duikers nodig? Wie bevelvoerder is bij de brandweer wordt zichtbaar gemaakt, maar hoe werkt dat bij de KNRM? Verder kwamen de meldingen die werden gedaan via de portofoon van de nieuwe brandweerboot van Zeewolde te zacht door.

Waardevolle kennis en geslaagde leermomenten worden meegenomen naar de praktijk.

Daarnaast werden complimenten uitgedeeld. Iedereen sprak van een goede onderlinge samenwerking. ACM Opleidingen, die de Lotusslachtoffers begeleidde, vond dat er voldoende aandacht was voor de slachtoffers en er werden complimenten gegeven aan de BHV’ers aan boord die als eerste met de situatie moesten omgaan.
 
Een geslaagde reanimatie, de situatie met de agressieve mannen is niet geëscaleerd en de zwangere vrouw is bevallen van een dochtertje. Eind goed, al goed. De veiligheid op de Randmeren is gewaarborgd, dat is wel gebleken.

KNRM oefening
Foto: Laura van der Linden