Hoe klusjes voor Dries uitgroeiden tot een groot reclamebedrijf

Wat vier decennia geleden begon met wat schilderklusjes, is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste reclamebedrijven van Nederland. 700 bestickerde tankstations in Nederland en Duitsland, de fanshop van Ajax en de aankleding van de het vispaleis van Dries van den Berg: allemaal het resultaat van een hobby die uitgroeide tot Tomassen Reclame.

Terug naar het jaar 1978

Het was in de tijd dat Dries van den Berg aan zijn plannen bezig was om een viswinkel te beginnen, toen hij zich bedacht dat hij een mooi logo nodig had. Van den Berg wist gelijk wie hij moest bellen. Bertus Tomassen, een kunstschilder, was dé man voor de klus.
 
Van het één komt het ander
,,Ik schreef toen de bordjes voor hem: verse vis, goedkope paling. Wanneer hij iets nodig had, vroeg hij of ik wat voor hem kon maken’’ vertelt Bertus, ,,Van het één komt het ander.’’ Het talent van Bertus werd snel ontdekt door andere bedrijven die wat wilden verkopen. Voordat hij het zelf wist, was Bertus de hele week in de weer. ,,Alles wat met schilderen te maken had, deed ik gewoon zelf. Beetje kunstachtig? Ik was erbij!’’ Organisaties als Monumentenzorg klopten aan de deur: ,,Mocht ik oude kerken decoreren, heel bijzonder.’’




 
Het duurde ook niet lang of grote bladen als Story, Televisier en Autovisie stonden op de stoep. Tomassen versierde de ene na de andere vrachtwagen met enorme tekeningen, van de hele familie van Jan, Jans en de Kinderen, bijvoorbeeld: ,,Daar was je zo een week mee bezig.’’ 
Je zou bijna denken dat Bertus makkelijk van het ene in het andere rolde. ,,Ja zo ging het wel een beetje inderdaad. Je moet ook indenken: je had in die tijd ook niet veel bedrijven die dat deden. Alles was in die tijd nog handwerk.’’

Snijcomputer
Van een digitale revolutie had niemand nog gehoord. Bertus werkte in een garage aan de Harderwijkerweg. Een van de eerste machines die hij kocht, was een snijcomputer, die onder meer letters voor je uit kon snijden. ,,Heel revolutionair, met wel vijf lettertypes’’, lacht Bertus, ,,Het koste me een vermogen’’ Een grote omslag in automatisering maakte hij naar eigen zeggen nooit mee: ,,Ieder half jaar kwam er wel iets nieuws op de markt.’’ 

Zoon Chris was als klein jochie ook snel op de werkplaats te vinden: ,,Je bent altijd aanwezig in de zaak, dus je rolt er wel een beetje in. Op mijn 20e, toen ik van school af kwam, ben ik ook echt in dienst gekomen.

Concurrentie
Inmiddels staat Chris zelf al een paar jaar achter het stuur. Ook hij heeft al veel veranderingen meegemaakt. ,,Toen ik hier begon, hadden we nog 3 werknemers. Nu hebben we er 20. Daarnaast is er op het gebied van concurrentie ook veel veranderd ,,Door nieuwe apparatuur wordt het veel makkelijker om werk te maken zonder dat je daarvoor moet kunnen schilderen.’’
 
Veel last heeft het bedrijf er niet van ,,Veel van onze concurrenten doen alleen het voortraject. Ze maken het idee, maar de uitwerking laten ze door iemand anders doen. Wij zijn in die zin flexibeler. We doen het voortraject, maar we zorgen ook zelf voor het eindproduct.’’
 
Als je een kijkje neemt in het gebouw, wordt al snel duidelijk waar de twee het over hebben. Er is een kantoorruimte, waar werknemers bezig zijn met de vormgeving. Even verder op kom je in een enorme garage terecht, waar mensen onder meer bezig zijn met het bestickeren van een bedrijfswagen. 

,,Omdat we nu als bedrijf zijn gegroeid, hebben we ook grotere klanten nodig. Dan moet je ook flexibel zijn’’, zegt Chris. ,,Met onze capaciteit, voorraden en knowhow kunnen we makkelijker omgaan met bedrijven waar je als eenling niet zo gauw binnenkomt.’’

Tomassen zorgt voor de aankleding van de tankstations die grote maatschappijen in Nederland en Duitsland hebben staan. Het betekent niet gelijk dat een bedrijf als Shell de mannen uit Harderwijk alle artistieke vrijheid geeft.  ,,Nee, die bedrijven hebben echt richtlijnen uitgezet. Niet iedereen kan daardoor voor ze werken. Gelukkig hebben we al zo veel voor ze gedaan, dat we dat vertrouwen wél krijgen.’’
 
Terug bij Dries
Maar hoe ver de diensten van Tomassen Reclame ook rijken, om de hoek blijven ze ook lekker aan de gang. Ook nu Chris de zaak bij Tomassen heeft overgenomen en Peter van den Berg aan de slag is gegaan in het door zijn vader opgebouwde vispaleis, zijn de banden nog net zo warm als 40 jaar geleden.
 
Want toen de familie Van den Berg vorig jaar een gloednieuwe zaak opende, wist Dries gelijk wie hij moest bellen: Bertus Tomassen. Of hij nog een keer dat prachtige logo wilde maken. ,,Het is heel bijzonder dat er in al die jaren nog nooit iets is verandert aan de samenwerking’’, vertelt Chris. 

Tomassen Reclame is een toonaangevend reclamebedrijf!

Het bedrijf is gespecialiseerd op het gebied van alle vormen van binnen- en buitenreclame, maar ook het ontwerpen van online- en offline producten. Door unieke opvallende reclame geven wij elk bedrijf een nieuwe impuls. Daarbij staat ons team garant voor een professionele aanpak om tot het beste resultaat te komen.

www.tomassenreclame.nl
 
Bertus en Chris Tomassen van Tomassen Reclame Harderwijk
(Bertus en Chris Tomassen)


(Bertus Tomassen)




(Tankstations bestickerd door Tomassen Reclame)

Tomassen Reclame

Adresgegevens

Reaumurstraat 7
3846 BZ Harderwijk

Telefoon

T. 0341-414411

Meer info