Het Verhaal van de Stad - column

Er was eens...... een stad die niet kon kiezen. Een groot theater, een middengroot theater, een klein theater en uiteindelijk helemaal geen theater?

Met trommelgeroffel werd "Het Verhaal van de Stad" gelanceerd. Dit initiatief zou, in tegenstelling tot eerdere initiatieven om Harderwijk op de landelijke kaart te zetten, wél slagen! En waarom? Omdat dit anders wordt aangepakt.

Ditmaal zijn ondernemers uit alle geledingen erbij betrokken en is het dus een door en voor ondernemers gedragen initiatief. Een prachtig (nou ja prachtig) logo werd ontworpen door oud-Harderwijker Schiffmacher met de tekst "Harderwijk altijd Welkom" en we richten ons op dé vier pijlers: water, bos, cultuurhistorische binnenstad en Dolfinarium.

Ik vraag me af: waar is de pijler "cultuur" gebleven? Natuurlijk, de vier pijlers die hiervoor genoemd worden zijn dé bekende factoren die onze stad aantrekkelijk maken voor toeristen en recreanten. Maar de beste promotie is nog altijd mond op mond reclame en die moet van onze eigen inwoners komen!

Het Verhaal van de Stad moet verteld, gedragen en gepromoot worden door onze eigen inwoners. En wat bieden we hun? Ze zijn gewend aan het wonen in de nabijheid van het bos en het water. Hopelijk komen ze met regelmaat in de stad om cultuurhistorie op te snuiven op o.a. de Vischmarkt en pakken ze daar of elders in de stad ook nog even een restaurantje mee.

Maar cultuur? We hebben een geweldig Stadsmuseum en een moderne Bibliotheek. Cultuurkust zorgt voor de broodnodige culturele cursussen en cultuureducatie, we hebben muziekpodium en een mooie kapel voor films, kleinschalig muziek en theater. Maar als onze inwoners theater willen beleven, dan is het college van B&W van mening dat onze inwoners dat maar buiten de stad moeten halen!

Volgens het college is het voortzetten van het theater op de huidige locatie geen houdbare toekomst. Nee, als er tijdens de 10-jaar durende discussie over een theater in het Waterfront niet geïnvesteerd is in het interieur en exterieur van het theater dan breken de stoelen binnen enkele jaren letterlijk bij de poten af. Dus, als er geen nieuw theater komt, is het alleszins begrijpelijk dat er flink geïnvesteerd moet worden in het theater om er weer een aantrekkelijk theater van te maken dat opnieuw jarenlang mee kan.

Duizenden bezoekers per jaar komen voor professioneel theater én amateurkunsten naar het huidige theater aan de Stationslaan. Niet alleen ouderen bezoeken het theater. Ook gezinnen met kinderen komen er graag en veel. Zelfs de jongeren weten de gang naar het theater te vinden voor populaire cabaretiers als Jandino Asporaat en Javier Guzman.

Vele inwoners van Harderwijk vinden het buitengewoon prettig dat ze in hun eigen woonplaats naar het theater kunnen. Ze willen spontaan of gepland kunnen genieten van een avondje uit. En passant doen ze vooraf nog even een hapje in de binnenstad of gaan na de voorstelling nog even wat drinken.

Het is bekend dat een theater meerwaarde geeft aan een stad. Harderwijk, dat zó graag meer toeristen wil trekken om onze economie te stimuleren, stuurt de eigen inwoners straks misschien de stad uit voor theater zodat onze eigen inwoners hun geld in andere steden uitgeven. Willen we niet juist dat elke Eurocent van onze inwoners zoveel mogelijk in onze eigen stad wordt uitgegeven?

Een succesvolle stad is een stad die mensen weet aan te trekken en uit te dagen. Kunst en cultuur heeft daarbij aanzuigende werking voor de stad. Een theater draagt positief bij aan het imago van de stad! Er is een theater. Laten we met elkaar zorgen dat dit theater blijft en trots zijn op het uitgebreide culturele aanbod dat we onze eigen inwoners én de regio weten te bieden!

Bert Holleman
Raadslid Gemeentebelang Harderwijk - Hierden