Haringparty beste netwerkfeest voor Harderwijkse ondernemers

Door Harry Schipper - Het draait eigenlijk om ontmoeting, netwerken, gezelligheid en het inzamelen van zoveel mogelijk geld voor goede doelen in Harderwijk, maar de ware liefhebber komt deze donderdagavond natuurlijk naar de Vischmarkt om dan de echte Hollandse Nieuwe voor het eerst dit jaar te proeven.

De Hollandse Nieuwe, vangst 2024, is al sinds dinsdag - Vlaggetjesdag - overal in ons land te koop, maar in Harderwijk  wachten de echte liefhebbers -  met enig ongeduld, dat wel -  tot donderdagavond als daar op de Vischmarkt de HK Haringparty 2024 van start gaat

Het Nederlandse Visbureau luidt de start van het haringseizoen traditioneel in Scheveningen in met de veiling van het eerste vaatje haring. Afgelopen dinsdag kwam dat felbegeerde tonnetje nieuwe haring in handen van de hoogste bieder, Goos Horeca. Die telde hiervoor 81.000 euro neer. Dat geld gaat naar de Hersenbank van het Nederlands Herseninstituut.

Maar wat ze in Scheveningen kunnen, kunnen ze in Harderwijk net zo goed. En beslist gezelliger. Bovendien is het te veilen haringvaatje erg gewild. Niet vanwege de inhoud – het houten vaatje is zo leeg als maar kan – maar vanwege de beschildering ervan. Ditmaal echter niet door de wereldberoemde schilder Peter Riezebos, die in Harderwijk is geboren en getogen, maar door een Harderwijks schildersbedrijf.
De HK Haringparty wordt als vanouds georganiseerd door de Stichting Haringparty Harderwijk, die is voortgekomen uit de Jonge Ondernemers Harderwijk, de JONH. Met hun enthousiasme zetten ze jaarlijks hét netwerkevenement voor Harderwijk op de kaart en daarmee meteen ook het nieuwe haringseizoen.

Voor deze editie slaan de organisatoren een andere weg in. Zonder de bekende veilingmeester Peter van den Berg en diens even bekende assistent-veilingmeesters Jeroen de Jong en Johan Kok. Nee, ditmaal hebben ze Mildred Nijhove gestrikt als veilingmeester. Mildred Nijhove is trouwambtenaar van de gemeente Leiderdorp, maar geniet landelijke bekendheid als de goed gebekte trouwambtenaar in het populaire tv-programma ‘Married at first sight’. Ze is daarnaast een veelgevraagd dagvoorzitter van tal van evenementen. Het duo Keys & Copper verzorgt de muzikale omlijsting van het event met jazzy popmuziek.

Dit jaar kost een toegangskaartje 75 euro. Daarmee sponsoren de bezoekers dit jaar twee goede doelen. Dat zijn de Stichting Mensen In Nood 0341 en de Stichting Popschool Foundation Harderwijk Stichting Mensen in Nood 0341 is een lokale stichting zonder winstoogmerk, die mensen helpt die in financiële problemen zijn gekomen en geen steun krijgen van andere organisaties die levensmiddelen verstrekken. De stichting helpt ze met voedsel, kleding, huishoudelijke artikelen en soms ook huisraad of witgoed. De Stichting Popschool Foundation Harderwijk helpt via de Popschool Harderwijk mensen die zelf niet in staat zijn om met muziek actief te zijn. In de praktijk zijn dat vaak kinderen waarvan de ouders niet in staat zijn om muzieklessen te betalen.

Maar het meeste geld voor de goede doelen wordt natuurlijk opgehaald met de veiling, waaraan iedereen mee kan doen. Een veiling waarbij meer te winnen valt dan het houten vaatje. Zo kun je ook een arrangement winnen voor tien personen bij Bowling Harderwijk. Of een ballonvaart voor zes personen, aangeboden door de Rabobank. Multicopy The Communication Company stelt een gepersonaliseerde kofferset te beschikking. De HK Haringparty kent verder nog hoofdsponsors. Dit jaar zijn dat Perspectief, die arbodienstverlening verzorgt in en rond Harderwijk en Huisvesting.nl, een jong Harderwijks bedrijf dat zich overal in Nederland bezighoudt met de huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten.

Vorig jaar wist de organisatie 56.000 euro in te zamelen. Donderdagavond wordt duidelijk of dit record sneuvelt.