Gewijzigde verkeerssituatie Strandboulevard Harderwijk

Vanaf woensdag 1 juni a.s. is de verkeerssituatie op de Strandboulevard in Harderwijk gewijzigd.

In het oostelijk deel van het Boulevardgebied, ter hoogte van parkeerterrein P-4, rijdt het verkeer over een nieuwe rijbaan, die dichter tegen de stadsmuur ligt. Het verleggen van de rijbaan is onderdeel van de herinrichting van het Boulevardgebied in het kader van het project Waterfront Harderwijk.

In de toekomst wordt in dit deel van het plangebied een nieuwe stadshaven met aan weerszijden een wandelpromenade gerealiseerd. Daarnaast komen op dit punt twee bruggen, die de nieuwe Strandboulevard verbinden met het Dolfinariumterrein en het toekomstige gebied ‘Kop van de Stadswerven’.

Detectieonderzoek op de Strandboulevard

De komende weken vindt op de locatie van de oude rijbaan en het parkeerterrein P-4 detectieonderzoek plaats naar niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Dat is gebruikelijk om de werkzaamheden in de bodem op een veilige en verantwoorde manier uit te kunnen voeren. Hierdoor vervalt het parkeerterrein P-4. Vergunninghouders en andere parkeerders kunnen vanaf woensdag 1 juni parkeren op het tijdelijke parkeerterrein aan de Havenkade of op een van de andere parkeerterreinen op de Boulevard. Indien mogelijk, komt na afronding van het onderzoek een deel van het parkeerterrein P-4 tijdelijk opnieuw beschikbaar voor vergunninghouders.

Damwanden

Binnenkort wordt ook gestart met voorbereidende werkzaamheden langs de Vissershaven. Direct na de bouwvak start de aannemer in dit gebied (vanaf het oude verkooppunt van rederij Flevo op de Havendam tot aan de Strekdam) met het plaatsen van damwanden. Eind 2016, na het plaatsen van de damwanden, start de bouw van twee bruggen in dit gebied. Hierdoor wordt de Strandboulevard verbonden met het Dolfinariumterrein en het toekomstige gebied ‘Kop van de Stadswerven’.

Overlast onvermijdelijk

Bij de uitvoering van deze werkzaamheden treffen we zo veel mogelijk maatregelen om het gebied bereikbaar, toegankelijk en veilig te houden. Helaas is bouwhinder voor inwoners, ondernemers en bezoekers onvermijdelijk. Denk hierbij aan verkeersomleidingen, bouwhekken rondom bouwterreinen, bouwverkeer en geluidsoverlast. Wij vragen uw begrip hiervoor. Wij doen samen met de marktpartijen onze uiterste best om dit tot een minimum te beperken.


Boulevardondernemers zijn klaar voor hun plek in het hart van het Waterfront

“Laten we eerlijk zijn,” zegt Gert Reijerse, eigenaar van Stadscafé en Restaurant De Admiraal. “Zonder het Waterfront zouden we waarschijnlijk niet door zijn gegaan met onze zaak. Als de boulevard in de huidige toestand was blijven bestaan, dan was de kans op succesvol ondernemen vrij klein.” Cor Verbeek, eigenaar van Hotel, Lounge & Dinner Allure is het volmondig met hem eens.”

Verwaarloosde indruk

Gert Reijerse: “De boulevard van Harderwijk biedt al jaren een verwaarloosde indruk. Uiteraard is het achterstallig onderhoud verklaarbaar vanwege de ontwikkelingen van het Waterfront. Ik ben dan ook hartstikke blij dat de werkzaamheden eindelijk begonnen zijn. Nu is er uitzicht op de toekomst.” Cor Verbeek: We hebben op dit moment nog niet zoveel last van de werkzaamheden. Dat zal volgend jaar wel anders worden. We hopen dat alles in goede banen geleid wordt, zodat we er zo min mogelijk hinder van ondervinden.”

Waterrijk betekenis

De twee horecaondernemers verheugen zich over het beoogde resultaat. “De nieuwe omgeving wordt een waterrijke belevenis en de boulevard gaat daar het hart van vormen. Dat spreekt me enorm aan,” zegt Cor Verbeek. Met een knipoog voegt hij daaraan toe: “Het Waterfront wordt kenmerkend voor de allure van onze stad.”

Eigen karakter

In de afgelopen periode investeerden ze al met het oog op nabije toekomst. Gert Reijerse: “In feite zijn we al tien jaar geleden begonnen met de voorbereidingen op de nieuwe situatie. De naam Strandzicht hebben we vervangen door De Admiraal, een naam die past bij de haven die hier wordt aangelegd. De horecagelegenheden op de boulevard leken in het verleden in sommige opzichten een beetje op elkaar. Die tijd ligt achter ons. De zaken hebben duidelijk een eigen karakter gekregen. Allure is bijvoorbeeld wat meer trendy, terwijl De Admiraal zich onderscheidt met een oud-Hollandse caféachtige sfeer. Die diversiteit is aantrekkelijk voor de bezoekers.”

Nieuwe doelgroepen

Cor Verbeek: “Dankzij het Strandeiland wordt de boulevard nu al bezocht door andere doelgroepen. Er is een nieuwe loop ontstaan en een prachtig uitzicht. Daar hebben we allemaal baat bij. Harderwijk wordt een echte badplaats en daar horen horecavoorzieningen bij die bij die sfeer passen. Om die reden hebben ook wij fors geïnvesteerd in het interieur, de buitenkant van het pand en het terras.”

Werkzaamheden

De veelbelovende toekomst wordt wel ingeleid door een periode van de noodzakelijke werkzaamheden. Cor Verbeek: “De investeringen zijn gedaan en nu moeten we beseffen dat we de komende twee, drie jaar moeten zien te overleven. Want het is niet uitgesloten dat we tijdens de bouwwerkzaamheden omzet gaan missen. Gelukkig blijft de boulevard goed bereikbaar vanuit de binnenstad.”

Lange traditie

Gert Reijerse: “De komende tijd moeten we inderdaad voorzichtigheid in acht nemen. We zullen creatief om moeten gaan met de omstandigheden. Maar dat zijn we wel gewend. Aan de boulevard zijn vier familiebedrijven gevestigd met een lange traditie. Ik ben de vierde generatie van mijn familie die zijn brood verdient aan de boulevard.”

Aankoopakte

“Zeker,” beaamt Cor Verbeek. “Ik vond onlangs een aankoopakte terug uit 1854. Daarin was al sprake van hotel-pension-logement-restaurant Zeezicht. Het bedrijf is dus al veel ouder. Lange tijd is het geen hotel geweest. Vijf jaar geleden heb ik besloten om die functie in nieuwe stijl weer toe te voegen aan Allure. Uiteraard ook met het oog op de toekomst in het Waterfront.”