Door Harry Schipper – B en W van Harderwijk hebben deze week met ingrijpende verkeersbesluiten een serie knopen definitief doorgehakt om de Harderwijkse binnenstad door afsluitingen met pollers autoluw te maken en tegelijk bereikbaar te houden voor de binnenstadbewoners zelf, hun visite, klusbedrijven, klanten én supermarktbezorgdiensten.
Omdat de bewoners van de Blokhuisbuurt nog niet eerder op de hoogte waren gebracht dat ook hun straten voetgangersgebied worden, is dat verkeersbesluit nu nog een ontwerp en dus nog niet definitief. Verkeerswethouder Wilco Mazier legde vandaag uit dat de bewoners eerdaags nog een brief van de gemeente krijgen, waarin staat dat het besluit eerst nog ter inzage wordt gelegd, zodat ze daarover nog hun zegje mogen doen met een zienswijze. Bovendien wil hij nog met de bewoners in gesprek over de voorgenomen verkeersbesluiten.De lijst met straten en pleinen die verkleuren tot voetgangersstraten (waar fietsten mag!), wordt bovendien uitgebreid met de Smeepoortenbrink, Nonnenstraat, Molenstraat, Keizerstraat en de Blokhuisbuurt, waar straks voortaan ook pollers auto’s tegenhouden die daar niks te zoeken hebben
De meeste plannen voor het autoluw maken van de binnenstad waren al bekend. De ontwerpen voor de verkeersbesluiten lagen in april en mei zes weken ter inzage. In die periode zijn 35 zienswijzen ingediend door voornamelijk binnenstadbewoners. Volgens Mazier spreekt ook uit de meeste zienswijzen dat men achter het idee staat om door het autoluw maken de binnenstad daarmee leefbaarder, veiliger, gezonder en aantrekkelijker te maken. “Harderwijk is het afgelopen decennium flink gegroeid en nog verder groeit (20%) met de bouw van 5500 woningen. Het wordt overal op straat dan ook steeds drukker. Mijn conclusie is dan ook dat iedereen wel het doel om niet-noodzakelijk verkeer in de binnenstad in te perken steunt en breed omarmt. Maar de manier waarop we dat gaan doen, dáár kijken de mensen wel anders naar”.
Zo zijn er veel binnenstadbewoners die bedenkingen hebben tegen de komst van de pollers. Maar die gaan er tóch komen, zegt Mazier, die stelt dat ‘dit de enige manier is om de binnenstad autoluw te krijgen’. Hij vertelt dat de ingediende zienswijzen op een aantal onderdelen wél hebben geleid tot aanpassing van de plannen. Zo worden de venstertijden verruimd waarbinnen met name bezorgend verkeer voor bedrijven en horeca kan laden en lossen op de Vischmarkt, Hoogstraat, Grote Poortstraat, Sint Annastraat, Kaatsbaan, Keizerstraat, Molenstraat en Zoutkeetstraat. Dat wordt van zes uur ’s morgens tot zes uur ’s avonds (en op zaterdagen van zes tot elf uur ’s morgens). En in plaats van twee, komt er maar één venstertijdenregime voor de Vischmarkt. In andere delen van de binnenstad wordt de venstertijd hetzelfde als in het kernwinkelgebied, namelijk op weekdagen van zes tot elf uur en op zaterdag van zes tot negen uur ’s morgens.
De verkeerswethouder begrijpt dat de maatregelen om onnodig autoverkeer te weren uit de binnenstad er ook toe heeft geleid dat mensen bezorgd zijn. “Natuurlijk, het doet wat met mensen. Dat ze het gevoel hebben dat ze in hun vrijheid worden belemmerd. Maar als je ziet hoeveel auto’s er op een willekeurige vrijdagavond nog over de Vischmarkt rijden… Dan begrijp je dat er wat moet gebeuren. We gaan onze binnenstad nu écht naar een hoger plan tillen. We zien dat in andere steden waar dit soort maatregelen zijn genomen er hele goede resultaten zijn geboekt. Dat sterkt ons”.
Nu de spreekwoordelijke kogel door de kerk is, gaat het dagelijks bestuur van de gemeente snel aan de slag met het aanbesteden voor de levering van de pollers en bijbehorende apparatuur, waaronder camera’s die kentekens kunnen herkennen. Mazier: “We willen de pollers al in het najaar laten plaatsen. Maar áls ze er staan, gaan ze de eerste tijd nog niet omhoog. We willen ongeveer een maand gebruiken om eerst te kijken wat voor mensen er langs rijden, zodat we ook een beter beeld krijgen waar we rekening mee moeten houden. Daarna gaan we gefaseerd alles instellen, totdat we ook zeker zijn dat geen kinderziektes meer inzitten. We gaan dus niet wham alles tegelijk omhoog”.
Met state-of-the-art-apparatuur en bijbehorende apps moet het straks een peulenschil zijn voor toekomstig bezoek van binnenstadbewoners, of werklui om met simpele handelingen toegang te verkrijgen tot het met de pollers afgesloten voetgangersgebied. Over de (leges)kosten wil Mazier eind dit jaar nog met een voorstel komen waarin de tarieven voor ontheffingen gesplitst worden naar alle denkbare gebruikersgroepen. Over de hoogte ervan wil hij zich nog niet uitspreken. Wel lijkt het hem redelijk dat iedereen wát meebetaalt, ‘want we maken hier tenslotte ook kosten voor’.
Over het parkeren op openbare plekken in de binnenstad heeft het college van B en W nadrukkelijk nog geen besluiten genomen, benadrukt Mazier. “Behalve dan dat er geen parkeerplekken voor gehandicapten verdwijnen”. Opheffing parkeren doen we in overleg met inwoners, zoals bij de Kleine en Grote Oosterwijk. Dit is geen doel op zich maar een wens van omwonenden.
Aardig weetje is dat er ook een poller komt op de Zuiderzeeboulevard. Het roodwitte paaltje nabij de Vischpoortbrug wordt vervangen door een beweegbare afsluiting met kentekenherkenning. Binnenstadbewoners met ontheffing hoeven dan niet meer met hun auto over de Strandboulevard-Oost (tussen Lef & Co en Johannes) om van of naar hun huis te komen. Volgens B en W ‘komt dit de verkeersveiligheid, zeker tijdens drukke periodes ten goede’.
Mazier wil ook nog in gesprek met het kerkbestuur van de Grote Kerk, het coffeeshopbestuur en omwonenden om te bezien of er mogelijkheden het tot medegebruik van het kerkplein om kort-parkeren te faciliteren. Het kerkplein is eigendom van de Hervormde Gemeente.