Fietsverkeer Belcantodreef in Drielanden Harderwijk wordt verplaatst naar een nieuw fietspad

Er komt tussen de Waterplassteeg en de Operadreef een nieuw fietspad in de route tussen Harderwijk en Ermelo West. Dagelijks maken er ongeveer 2.000 fietsers van de fietsroute gebruik.

Het fietspad komt op de plaats van een bestaande grasstrook, achter de woningen Belcantodreef 1 t/m 37 in Harderwijk

Via het Online Stadsgesprek hebben ruim 200 personen meegedacht
Het nieuwe fietspad is als beste idee naar voren gekomen uit een enquête. In de route worden de slingers en scherpe bochten eruit gehaald. Daarnaast hoeven fietsers niet langer tussen de geparkeerde auto's en spelende kinderen aan de Belcantodreef door te fietsen. Dat brengt rust en veiligheid in de straat.
 
De fietsroute via de Belcantodreef is hinderlijk en niet veilig
Fietsers en belangenverenigingen zoals Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland hadden de gemeente gevraagd om maatregelen te nemen. Ook omwonenden vinden de huidige fietsroute niet fijn. Ze ervaren overlast vanwege schades aan geparkeerde auto's en geluidsoverlast van voorbijrijdende fietsers.
 
De Belcantodreef werd als proef tijdelijk voor fietsverkeer afgesloten
Veel mensen waren niet zo positief over de proef. Het bleek dat fietsers de omrijdroutes flink te ver vonden. Daarom werden veelvuldig andere routes gekozen. Bijvoorbeeld via voetgangershekjes, via achterpaden en zelfs via dwars door rozenperkjes. Ook omwonenden waren niet zo blij, want de doorgaande fietsstroom verplaatste zich hoofdzakelijk naar een ander deel van de Belcantodreef.
 
Het concept-onderzoeksrapport is vooraf gedeeld met aanwonenden van de fietsroute
De fietsroute wordt in de nieuwe opzet verplaatst van de voorkant naar de achterkant van de woningen Belcantodreef 1 t/m. Omwonenden konden eerst reageren op de uitkomsten van het onderzoeksrapport. Een klein aantal bewoners heeft hier tegen geageerd. Ze zijn bang dat de geluidsoverlast die zij ervaren alsnog niet wordt opgelost. Zij willen liever dat de hele fietsroute wordt opgeheven. Omdat dat teveel het belang van een snelle en rechtstreekse fietsroute schaadt, is dat voorstel niet haalbaar. De buurt wordt betrokken bij de verlichting bij het fietspad.