CBS De Brug opent de Bibliotheek op school ‘collectie passend bij interesse van kinderen’

Door Marco Jansen - Met de komst van wethouder van jeugdonderwijs Marcel Companjen en de aanwezigheid van mascottes Kiki en Koko van Kok Experience werd de Bieb op school op CBS De Brug donderdagochtend 12 oktober feestelijk geopend.

De Bibliotheek op school is een landelijk concept waarbij de bibliotheek en het basisonderwijs samen optrekken om de leesmotivatie van kinderen te vergroten

Dit wordt financieel ondersteund door de gemeente Harderwijk. CBS De Brug is al de twaalfde basisschool in Harderwijk die de Bieb op school heeft.

Opening bibliotheek op CBS de Brg
De officiële opening was buiten op het schoolplein (foto: Sarah Janssen)

Wethouder Marcel Companjen deed de symbolische opening door een papieren deur te openen. „Wij staan achter dit initiatief omdat wij ook het belang zien van taalontwikkeling en leesplezier. Dit willen we als gemeente financieel ondersteunen. Sinds 2021 wordt dit gesubsidieerd en toen bekend werd dat het niet meer mogelijk was om meer scholen te voorzien, is de raad bijgesprongen. Doordat de bibliotheek uit het Huis van de Stad naar de school komt, wordt het veel makkelijker gemaakt om een boek mee te nemen. We hopen dat dit overslaat naar thuis.”
 
Ilse Morren van CBS De Brug heeft de ruimte ingericht. „Er staat een bank en twee stoelen om lekker te zitten lezen. Het plan is dat de bibliotheek drie ochtenden in de week open is.”

Voorlezen CBS de Brug Harderwijk
Ilse Morren leest voor in de nieuw ingerichte Bieb op school. (foto: Joyce Boone)

De oude boekencollectie wordt de komende dagen verkocht. „Als je zag wat we hadden, dan schrik je wel hoe enorm verouderd dat was. Er zaten ook boeken tussen uit de jaren ’90. We zagen dat de interesse minder werd. We zijn als leerkrachten voor een studiedag bij Riemer & Walinga in Ermelo geweest voor voorlichting en om inspiratie op te doen. Iedere medewerker mocht voor 30,- euro een boek uitzoeken om in de klas mee bezig te gaan. Kinderen lezen graag boeken met veel plaatjes en gekke lettertypes. De nieuwe collectie is passender en je kunt er leuke lessen mee maken. Ik geef onderwijsondersteuning in groep 6,7 en 8 en zie dat er door collega’s al veel wordt voorgelezen.”
 
Fay (9) zit in groep zes en leest een boek over gekleurde krijtjes. „Het is spannend, maar ik moet er ook een beetje om lachen. Er staan ook veel tekeningen in.” Fay vertelt dat ze dyslexie heeft en moeite heeft met lezen en woordjes schrijven. „Sommige boeken zijn lastig om te lezen en ik kijk nu naar makkelijke boeken, die wel voor groep zes zijn. Mijn lievelingsboek, Heksje Lily, is ook een makkelijk boek waar bijzondere spreuken in staan. Ik lees thuis aan mijn bureau en als ik dit boek uit heb, ga ik weer verder lezen in Code wifi, wat ik al aan het lezen was. Ook heb ik vijf boeken gekocht uit de oude bibliotheek.”
 
Vriendschap, sport en dieren

Vroeger werd de collectie vooral samengesteld uit de input van leerkrachten, nu is dat meer op basis van interesse van de kinderen. Programmacoördinator Aimee Streefland van de Bibliotheek Noordwest Veluwe geeft aan dat het echt maatwerk is. „Alle leerlingen van groep 5 tot en met 8 hebben de schoolmonitor ingevuld met wat ze leuk vinden en of er thuis (voor)gelezen wordt. Ook leerkrachten van groep 1-8 hebben hun voorkeuren ingevuld en aangegeven wat het leesniveau is. Hier komt per school een uniek beeld uit en daar passen we de selectie op aan. Op deze school ligt de interesse van de kinderen bij vriendschap, sport en dieren. De grootste uitdaging is starten met een graphic novel en verleiden naar tekst en meer literaire boeken.”
 
Aangepaste boeken

Bij CBS De Brug in de wijk Wittenhagen speelt nog een andere factor mee. „Er is een best grote populatie van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij het lezen vanwege dyslexie of een taalachterstand. Voor moeilijk lezende kinderen zijn er boeken met grotere letters en meer witregels, maar ook boeken die makkelijker leesbaar zijn omdat ze in eenvoudiger taal geschreven zijn. Kinderen weten feilloos of ze ergens goed in zijn of niet en zo kunnen ze ook meepraten over een boek van Roald Dahl of over de Gorgels.”
 
De Bieb op school is een programma dat drie jaar draait. Die periode is volgens Streefland ook nodig om een goed beeld te krijgen. De leesmediacoach heeft een adviserende rol en is een aantal uur per week op school. „Als zij een boekpromotie heeft met 50 boeken zal ze deze in de school achterlaten. Regelmatig zullen ook boeken met andere scholen gewisseld worden.”
 
Belang van lezen
Kinderen van de Brug krijgen allemaal een pasje. Voor schooldirecteur Rob van Leijenhorst is lezen een middel om kinderen meer bekend te laten worden van de wereld om hun heen, door fantasie te prikkelen, verbanden te leggen en beter te communiceren. „We werken al twee jaar aan de leesmotivatie en willen af van het begrijpend lezen waarbij kinderen al moeten bedenken wat het antwoord op een vraag kan zijn. Met het nieuwe leesmateriaal van de Bieb op school hebben kinderen meer lol en vergroten ze hun woordenschat. Het is fictie, non fictie, maar vooral ook informatief. In deze buurt vinden niet alle kinderen even makkelijk hun weg naar de boekenkast. Soms komen ze met een taalachterstand op school. Lezen zou een onderdeel van de opvoeding moeten worden en doordat ook ouders hier komen helpen, wordt de ouderbetrokkenheid vergroot. Het zou mooi zijn dat kinderen wegzakken in een boek omdat het spannender is dan een film en dat ze balen dat ze voor het avondeten geroepen worden.”

Wethouder jeugdonderwijs Marcel Companjen en schooldirecteur Rob van Leijenhorst met mascottes Kiki en Koko (foto: Joyce Boone)
Wethouder jeugdonderwijs Marcel Companjen en schooldirecteur Rob van Leijenhorst met mascottes Kiki en Koko (foto: Joyce Boone)