Door Harry Schipper – Waar de meeste huishoudens in Harderwijk komend jaar ontsnappen aan boven-trendmatige en dus fikse verhogingen van de meeste gemeentelijke belastingtarieven, gaan bootjeseigenaren toch echt flink meer betalen voor een ligplekje in het Waterfront.
De stijging van de tarieven voor de ligplaatsen worden volgens wethouder Wilco Mazier van financiën deels veroorzaakt door ‘een fout die vorig jaar al werd gemaakt bij het berekenen van de tarieven voor 2025 toen er een nieuwe systematiek werd ingevoerd’. “Feitelijk hebben ze dus dit jaar mazzel gehad”, aldus Mazier.Zo stijgt het tarief voor een ligplek aan de Watersportboulevard van 347 naar 523 euro en stijgen de ligplaatsen langs het Noorder- en Zuidereiland van 520 naar 785 euro
De nieuwe systematiek voor de berekening van de ligplaatsgelden is gebaseerd op het dekken van zo mogelijk alle kosten die gemoeid zijn met de Harderwijkse havens en kades en opslagpunten. Daarbij wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld de kosten van de bruggen. Maar wie van die bruggen geen gebruik hoeft te maken, hoeft daar dan ook niet voor te betalen. En dat geldt ook voor de diverse havens en bijbehorende voorzieningen, die elk zo hun eigen kosten hebben.
De vergunninghouders van een ligplek in het Waterfront hebben deze week van de gemeente een brief met uitleg gekregen over de hogere tarieven van hun havengeld. Daarin wordt ook gemeld dat de ligplaats voortaan is genummerd en een vaste lengte heeft van óf zes meter (Waterstadboulevard), óf negen meter (Noorder- en Zuidereiland). Tot dusver hadden de ligplaatsen geen vaste, officiële lengte.
Feitelijk zouden ook de ligplaatsgelden voor de historische schepen nu flink omhoog moeten, maar omdat gemeente en eigenaren hierover nog in gesprek zijn, wordt die verhoging uitgesteld. De bedoeling is dat eigenaren van historische schepen straks een gemeentelijke subsidie ontvangen, waarmee voor een belangrijk deel de verhoging van de havengelden voor hen kan worden gecompenseerd. De tariefsverhoging wordt het tarief voor 2026 daarom slechts trendmatig verhoogd met 2,7 procent.
Die trendmatige verhoging, gelijk aan de inflatiecorrectie, geldt ook voor een hele rits andere tarieven van gemeentelijke belastingen, zoals de OZB, afvalstoffenheffing, begraafrechten, precariobelasting, forensenbelasting, toeristenbelasting, de marktgelden en de hondenbelasting.
Ja, de hondenbelasting blijft voortbestaan en wordt dus niet afgeschaft. Ergens dit jaar heeft een evaluatie plaatsgevonden en op basis daarvan heeft het college van B en W besloten om de hondenbelasting voort te zetten.
Bekend was al wel dat de riool- en waterzorgheffing volgend jaar boven trendmatig stijgt met 11,5 procent. Dat vinden B en W nodig, omdat er veel meer geld dan verwacht gereserveerd moet worden voor vervanging van de riolering. Een huishouden betaalt dit jaar 177 euro. Dat bedrag stijgt in 2026 naar 198 euro. Eigenaren van een niet-woning, dus een winkel- of bedrijfspand, zien hun rioolheffingsaanslag van 270 euro stijgen naar 302 euro.
De parkeerbelasting gaat met vijf procent omhoog. Voor een uurtje parkeren stijgt het tarief volgend jaar met een dubbeltje naar 2,20 euro. Een dagkaart kost volgend jaar 50 cent meer. Je betaalt dan 11,50 euro. De reclamebelasting gaat iets omlaag. Dat komt omdat de gemeenteraad afgelopen maand een stokje heeft gestoken voor een voorgenomen tariefsverhoging met tien procent. Ondernemers, meest winkeliers, betalen voor hun pand nu 144,22 euro. Dat bedrag gaat omlaag naar 136,90.
De Harderwijkse gemeenteraad besluit in haar vergadering op 11 december over alle nieuwe belastingtarieven en daaraan gekoppelde nieuwe regels.