Beweegroutes zetten Harderwijkers in beweging

Door Harry Schipper - De gemeente gaat in diverse wijken in de stad zogeheten ‘beweegroutes’ uitzetten om meer inwoners in beweging en aan het sporten te krijgen.

De komende drie jaar worden zes van deze beweegroutes aangelegd: vijf routes van elk zo’n vijf kilometer en een Cooperbaan met een lengte van ongeveer duizend meter.

Met de nieuwe beweegroutes wil de gemeente inspelen op de trend van individualisering in de sport. Door ze in de stad en dus dicht in de buurt aan te leggen van mensen die even lekker willen gaan wandelen of hardlopen, denkt de gemeente in te spelen op een toenemende behoefte. Of dat zo is wordt de komende jaren telkens opnieuw geëvalueerd.

Bij het uitzetten krijgt de gemeente hulp van atletiekvereniging Athlos. De routes zijn vooral bedoeld om wandelend, hardlopend of skeelerend te worden afgelegd. Om de routes aantrekkelijker en toegankelijker te maken, komen langs de parcoursen ook sport-stimulerende voorzieningen geplaatst. Zo komen er langs de zes routes drie watertappunten, een korte sprintbaan van zo’n 25 meter en drie of vier strekpalen. De routes zijn herkenbaar aan roestvrijstalen routemarkeringen.

De eerste twee routes met daarbij drie watertappunten komen te liggen in Stadsweiden en in Drielanden. De verwachting is dat ze over een maand of vier gereed zijn. Er wordt ook een digitale routekaart gemaakt die onder andere verspreid wordt via de website en social media van Ga! Harderwijk. Het website-adres www.gaharderwijk.nl komt ook op de routepaaltjes te staan.

Volgend jaar zijn de routes langs de A28, door Stadsdennen-Frankrijk en door de binnenstad aan de beurt. In 2022 volgen de Cooperbaan en de korte sprintbaan en – als er nog geld over is – drie of vier strekpalen onderweg langs de routes.

Om de aanleg van de routes heeft de gemeenteraad twee jaar geleden al gevraagd. De raad stelde toen ook al voor vier jaar telkens 10.000 euro beschikbaar. De gemeente denkt zichzelf met de beweegroutes in de stad ook mooi te profileren als beweegvriendelijke stad. Een staaltje çitymarketing’ dus waar behalve inwoners natuurlijk ook toeristen gebruik van kunnen maken.