Besparen en groeien? De MKB dokter maakt bedrijven beter

“Als je ziek bent, dan ga je naar de huisarts. Die stelt een diagnose vast en komt met een oplossing of doorverwijzing. Maar waarom doen ondernemers dat niet als ze tegen een probleem aanlopen?” Lisette de Haas verbaast zich over hoeveel MKB’ers zich laten opslokken door dagelijkse werkzaamheden en daarbij kansen laten liggen. 

“Dat is zonde en niet nodig. Ik bied in korte tijd veel inzicht en overzicht. Veel vooruitgang boeken kan soms al met een kleine aanpassing in de bedrijfsvoering.”

Veel vooruitgang boeken kan soms al met een kleine aanpassing in de bedrijfsvoering.
 
Als de MKB Dokter helpt Lisette ondernemers die merken dat ze niet verder komen, bijvoorbeeld als het lijkt dat ze worden tegen gewerkt door de eigen organisatie. Vaak klopt dat niet en blijken bedrijfsprocessen de boosdoener. Lisette brengt zowel kleine als grote bedrijfsprocessen in kaart. “Ik analyseer samen met en ook zonder de ondernemer alle processen in het bedrijf. Want elk bedrijf heeft processen die beter kunnen, soms ook zonder dat te weten. Dat begint al met wie de telefoon opneemt als een klant belt en wat er vervolgens gebeurt. Ik verwerk de processen in een overzichtelijk beeld van de bedrijfsactiviteiten en wie ze uitvoeren. Vaak komen er dan al veel interessante inzichten naar boven. Zo zorg ik ervoor dat de organisatie van de processen weer voor de ondernemer gaat werken in plaats van tegen.”

Ook het telefoontje van de klant hoort bij een bedrijfsproces en kan soms beter.

De MKB dokter geeft inzicht
Lisettes kracht zit in het grote plaatje. “Mensen zijn erg gefocust op hun eigen werk en het overkoepelende plaatje mist vaak bij een MKB-bedrijf. Ik bekijk de processen en geef inzicht in verbetermogelijkheden. Vaak is dat inzicht al in een paar gesprekken helder.” Zo ging Lisette ook te werk bij een bouwbedrijf in Harderwijk. De eigenaar zat vaak ’s avonds en in het weekend achter z’n laptop offertes te maken. Dat kan makkelijker, zag Lisette. Ze zocht uit welke informatie het bouwbedrijf precies nodig had voor het maken van een offerte en regelde een handige opname-app. Daarmee draaien de medewerkers van het bouwbedrijf een offerte uit, direct op locatie bij de klant. “Juist offertes maken en andere administratietaken zijn voor veel ondernemers een vervelend klusje. Door slim te automatiseren, maak ik het ze een stuk makkelijker. Door deze app heeft de eigenaar van het bouwbedrijf meer vrije tijd en tijd om in groei van zijn bedrijf te steken. Voor zijn klanten zijn de kosten direct inzichtelijk door de nieuwe manier van werken.”

Administratie slim automatiseren is fijn voor de ondernemer en duidelijker voor de klant.

Het gaat Lisette vooral om overzicht en gemak zodat een ondernemer zich kan richten op de echt belangrijke zaken zoals bedrijfsgroei en hogere omzet, “maar vooral op het doen van werk dat je leuk vindt zonder al het gedoe eromheen.” Lisette noemt nog een paar andere voorbeelden van klanten die zij geholpen heeft.
  • Een bedrijf in de pensioenwereld heeft 5 medewerkers. Door processen van werkzaamheden te verbeteren, behandelt elke medewerker nu meer dossiers en is er geen extra FTE nodig.
  • Wanneer bij een ander bedrijf een nieuwe medewerker startte, waren er maar liefst 9 medewerkers betrokken bij het inwerken. Lisette: “dat had het bedrijf pas door toen ik een processchema hiervan maakte. Het bedrijf heeft het inwerkproces aangepast en nu kost inwerken een stuk minder tijd en geld.”
  • Een bedrijf in de bouw kreeg nooit feedback van klanten. Lisette onderzocht op welke momenten er contact was met de klant en kwam erachter dat het bedrijf op een onlogisch moment om feedback vroeg. “Door dat slim aan te passen, ontvangen ze nu mooie reviews en dat helpt weer om meer klanten te werven.”
  • Audits en controles zijn verplicht, maar niet altijd goed geregeld binnen een organisatie. Capaciteit is vaak een probleem voor de ondernemer. Lisette neemt ook hier de tijd voor en brengt deze processen in kaart. “Ik heb hier de tools voor die geschikt zijn om dit uit te voeren zodat ook deze audits goed geregeld zijn. Het levert daardoor geen stress meer op.”
Ben je bereid om te veranderen?
Met al 15 jaar ervaring bij onder meer KLM, Leaseplan, Wehkamp, Arag en KPN, weet Lisette snel de vinger op de zere plek te leggen bij een bedrijf. “Grote bedrijven weten dat ze vooruit moeten en maken daarop hele strategische beslissingen. Kleinere bedrijven kunnen veel makkelijker grote stappen maken. Juist bij het MKB en kleinere bedrijven is het veel leuker en efficiënter om vooruitgang te brengen of juist inzicht te verschaffen. Daarom ben ik begonnen met de MKB Dokter. Ben je het overzicht kwijt? Worstel je met digitalisering? Sluit het systeem dat je gebruikt niet aan bij je werkzaamheden? Dan kan ik je helpen. Maar je moet wel willen veranderen. Want na mijn analyse volgt een advies. Dat kan automatiseren zijn, je werkproces anders inrichten of iets anders. Maar je moet wel iets veranderen, anders werkt het niet.”

Vaak al inzicht en een passende oplossing na een paar gesprekken.

Lisette zoekt in haar werk altijd een oplossing die past bij de klant. Bij het bouwbedrijf was een handige app de oplossing. Maar het kan ook enkel een uitgeprint formuliertje zijn voor als een klant belt. Vul je die in bij elk telefoontje, dan weet je aan het eind van de dag nog wie er precies met welke vraag gebeld heeft. “Ik kijk in de diepte naar je bedrijf, je activiteiten, je systemen en bied een pragmatische oplossing. Ik geef inzicht in hoe je tijd en geld kunt besparen door je bedrijfsvoering te optimaliseren. Vaak heb ik al veel inzicht na een paar gesprekken. Dan is het aan jou om de vruchten te plukken.”

De MKB Dokter
mkbdokter.nl

De MKB Dokter Lisette de Haas
(Lisette de Haas)