Belparkeren en uitbreiding parkeerroute informatiesysteem in Harderwijk

Het college van B&W wil het bestaande Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) uitbreiden. Verder worden parkeerautomaten geschikt gemaakt voor het zogenaamde belparkeren in de binnenstad.

Het college kiest daarmee voor een effectieve inzet van de beschikbare parkeercapaciteit en een hoger serviceniveau van parkeren.

Het voornemen sluit aan bij de vastgestelde Nota Parkeren en de Binnenstadsvisie.

Belparkeren

In de afgelopen jaren zijn de parkeerautomaten, met vooraf betaald parkeren, vervangen door nieuwe parkeerautomaten. Deze automaten kunnen worden aangepast om belparkeren mogelijk te maken. Belparkeren verhoogt het gemak van de bezoeker bij het parkeren en bespaart de gang van geparkeerde auto naar de parkeerautomaat en weer terug. De uitvoering is gepland in het 3de kwartaal van 2017 of zoveel eerder als mogelijk.

PRIS

In januari 2014 is er een start gemaakt met de aanleg van een (dynamisch) Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) langs de invalswegen van Harderwijk. In deze 1ste fase was alleen de parkeergarage Houtwal als bestemming opgenomen. In 2016 werd het systeem uitgebreid met de parkeerbestemmingen Centrum, Dolfinarium en Boulevard langs de invalswegen Burgemeester de Meesterstraat, Scheepssingel, Bleek en Selhorstweg. De nu gewenste uitbreiding vormt de ontbrekende schakel in de parkeerroute van de binnenstad, namelijk Luttekepoortstraat, Vitringasingel en Westeinde. Zo wordt de bezoeker verwezen naar de beschikbare en gewenste parkeerlocatie. De voorbereiding en aanbesteding van de werkzaamheden vinden plaats in 3de en 4de kwartaal van 2017. De uitvoering vindt plaats in het 1ste kwartaal 2018.

Raad

De raad is voorgesteld in te stemmen met de financiering van de gekozen oplossingen.