Wethouder verdedigt parkeerbeleid: ‘Aantrekkelijk voor de stad’

Het plan om in de eerste uren gratis te kunnen parkeren ligt al een tijdje klaar om uitgevoerd te worden, maar er worden door de raad toch nog kritische vragen gesteld. Vooral de tijdsduur van het gratis parkeren staat ter discussie.

Volgens het college is dit hét masterplan om de binnenstad aantrekkelijker te maken, niet alleen voor de inwoners, maar ook voor mensen die buiten Harderwijk komen.

Maar hoe lang moet die kosteloze parkeertijd duren? Het college stuurt aan op 2 uur, maar dat zien ondernemers, met name de supermarkten uit de binnenstad, niet zitten. Ze zijn bang dat hun klanten, die de auto niet langer dan een uur op de parkeerplaats hebben staan, worden verdrongen door andere bezoekers die twee uur lang op hun plek blijven staan.

,,Waarom moet er nou juist bij de Selhorstweg (Albert Heijn red.) en de Vuldersbrink (DEEN red.) twee uur gratis geparkeerd worden?’’ Vroeg Martijn Peijnenburg van D66 zich tijdens de commissievergadering hardop af. Bij wijze van antwoord kwam wethouder De Jong met de constatering dat er vanuit de ondernemers verschillende wensen zijn. Door vast te houden aan twee uur gratis parkeren wil hij duidelijkheid voor iedereen scheppen: ,,We willen vooral de uniformiteit behouden. Twee uur is passend voor wat mensen in de gehele binnenstad doen en daarmee kijken we niet alleen naar de mensen die alleen voor de supermarkt komen.’’

De wethouder benadrukt dat het nieuwe parkeerbeleid belangrijk is voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad: ,,Dit zijn geen cadeautjes die we weggeven om populair te worden, hier zit een visie achter om de economie en de gezelligheid in de stad te versterken.’’

PvdA en GroenLinks hamerden daarnaast op het feit dat dit plan toch in strijd blijft met de duurzaamheidsaspiraties van de stad.

PvdA’er Wilco Bos vroeg de wethouder waarom er geen rekening werd gehouden met de extra uitstoot. ,,Dit is het en-en model’’, aldus De Jong, ,,Hier staat niet een college dat alleen maar meer auto’s wil binnenhalen, we zetten net zo goed in op een fietsbeleid. De bezoeker moet zelf kunnen kiezen of hij met de auto of met de fiets gaat.’’