Twitter Verkoopt Moments, Bitcoin Reclame Verboden op Facebook en Automatisch Posten op Instagram

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Instagram geeft bedrijven API om automatisch te posten, Facebook verbiedt advertenties voor crypto-valuta, Twitter rolt gesponsorde Moments uit, Snapchat verwijdert de witte rand rondom foto's uit je bibliotheek en Instagram voegt zowel Carousel-advertenties als de 'Type-modus' toe aan Stories.

Instagram update API om automatisch te posten

Instagram planning tool

Instagram rolt update van haar Graph API uit. De nieuwe API biedt bedrijven een berichten publicatietool (BETA) om Instagram berichten in te plannen. Een dergelijke feature was tot nu toe niet beschikbaar voor Instagram, en zal niet direct via de app toegankelijk zijn. Met de upgrade van de API  krijgen Instagram partners, denk aan social media management tools zoals HootSuite of Sprout Social, toegang tot de API om Instagram berichten in te plannen.

Tot nu toe was het alleen mogelijk om een melding te krijgen zodra een ingepland bericht de publicatiedatum en -tijd had bereikt. Met de nieuwe API kunnen bedrijven daadwerkelijk Instagram berichten inplannen en automatisch publiceren. Naar verwachting zullen vooral grote bedrijven voordeel hebben van deze API, aangezien veel kleine ondernemers geen zogenaamde '3rd party-tools' zoals HootSuite gebruiken om hun berichten te managen. Op haar business blog vermeldt Instagram dat de planningstool beperkt is tot fotoberichten. Bron: TechCrunch

Carousel advertenties in Instagram Stories

Instagram Carousel Advertenties

Social media giganten als Facebook en Instagram scherpen hun algoritmen voor de nieuwsstroom continu aan. Voor bedrijven groeit daarmee de uitdaging om organisch (lees 'gratis') zichtbaar te blijven. De marktingwereld van 'gratis reclame' komt langzaam tot een einde. Dat vraagt van bedrijven nieuwe creatieve manieren om hun doelgroep te bereiken. Instagram Stories zijn een interessant kanaal voor bedrijven.

Ze bieden marketeers een kans op meer zichtbaarheid, maar ze vragen om creativiteit. Instagram biedt marketeers handige Storytools zoals polls, #hashtags, geotags, geostickers en Gifs om hun verhaal die unieke touch te geven. Deze week voegt Instagram daar Carousel advertenties aan toe. Met Carousel advertenties krijgt je publiek toegang tot drie foto's of video's in één advertentie. De advertentie werkt net als reguliere Stories. Mensen kunnen heen en weer swipen of de Story pauzeren. Craig Brommers, CMO van Gap, omschrijft zijn ervaring alsvolgt:
The captivating nature of Instagram Stories provides another platform for our consumers to experience the Logo Remix campaign. The campaign is all about paying homage to Gap logos of the past, while featuring some of today’s global culture remixers. We love using Instagram’s creative tools to add fun details to our creative, and the full screen format of Instagram Stories makes it feel like you’re part of the remix.
Instagram werkt samen met bedrijven als Coca Cola, Renault en Paramount om Carousel Advertenties te testen. Doel is vast te stellen hoe het publiek reageert en wat de ervaring is van de adverteerders. Momenteel is nog niet bekend wanneer Carousel advertenties beschikbaar zullen zijn voor andere adverteerders. Bron: Instagram

Facebook verbiedt advertenties voor Bitcoins

Facebook past advertentieregels aan

Facebook zet stappen om de integriteit en veiligheid van advertenties op haar platform te waarborgen. Eén van die stappen is aanscherping van de advertentieregels voor financiële producten. De letterlijke tekst van de nieuwe regel luidt:
Ads must not promote financial products and services that are frequently associated with misleading or deceptive promotional practices, such as binary options, initial coin offerings, or cryptocurrency. Please click here to learn more.
Een bekend voorbeeld van cryptocurrency is Bitcoin. De snelle stijging in waarde van Bitcoins opent volgens Facebook de weg voor misleiding van Facebook gebruikers om makkelijk geld te geven voor deze digitale valuta. Facebook heeft bewijs dat een groot aantal bedrijven mensen misleiden met advertenties voor Bitcoins. Zo zag Facebook vaak advertenties met woorden als: "Gebruik je pensioenfonds om Bitcoins te kopen." Naast verscherping van de advertentieregels doet Facebook een oproep aan haar platformgebruikers om misleidende advertenties te melden. Hoewel Facebook niet alle misleidende advertenties kan traceren, belooft de social gigant verbetering van het systeem om malafide advertenties op te sporen. Bron: Facebook

Twitter rolt gesponsorde Momenten uit

Twitter is het social media kanaal dat je op de hoogte houdt wat er speelt in de wereld en waar mensen over praten. Althans dat is de strekking van Twitter's tagline. Moments vormen een verzameling van relevante Stories (Tweets) op Twitter. Moments zijn toegankelijk via je Twitter account en bieden je een collectie van verhalen (Tweets) in categorieën als sport, nieuws, fun, entertainment en anderen. Zodra je een Moment aanmaakt, kies je welke Tweets je wilt toevoegen aan je Moment verzameling.

Je hebt de keuze uit Tweets die je leuk vindt, je eigen Tweets of Tweets die je vindt via het zoekvenster of de unieke permalink. Uitgevers gebruiken Moments op Twitter om hun publiek 'in the moment' relevante content aan te bieden. Adverteerders kunnen nu die Momenten sponsoren, en daarmee een nieuw publiek bereiken. De gesponsorde Moments zijn onderdeel van In-stream sponsorships op Twitter. Dit zijn 1 op 1 samenwerkingen tussen uitgevers en merken. Voor uitgevers zijn gesponsorde Momenten een nieuwe manier om geld te verdienen. Voor merken biedt het een nieuw kanaal om hun bereik te vergroten. Bank of America en Bloomberg zijn de eerste partners die een gesponsord Moment zijn gestart tijdens het World Economic Forum in Davos. Bron: Twitter

Snapchat verwijdert witte rand bij foto's uit je bibliotheek

Snapchat verwijdert witte rand rond foto's

Snapchat rolt een update uit van haar app waarmee de witte rand rondom geuploade foto's verdwijnt. Wellicht ken je de witte rand rond foto's die niet met de Snapcamera zijn genomen, maar zijn geupload vanuit de fotobibliotheek. De witte rand gaf aan dat de foto minder Snapautenticiteit had. Dat gaat met deze update, die uitrolt voor iOS, definitief verdwijnen. Bron: Digital Trends

Type modus in Instagram Stories

Instagram Type modus

Wie aan Instagram Stories denkt, denkt vooral aan foto's en video's om een verhaal te vertellen. Deze week verandert dat met de introductie van "Type" modus. Zodra je je Instagram camera opent, zie je onder je opnameknop de nieuwe feature 'TYPE'. Met Type kun je tekst typen op een gekleurde achtergrond. Bovenaan het scherm zie je de huidige stijl die je kunt wijzigen in stijlen als 'modern', 'neon', 'typewriter' of 'strong' om je tekst extra persoonlijkheid te geven. De nieuwe tekststijlen kun je ook toevoegen aan je foto of video. De tekststories verdwijnen, net als de huidige Stories, na 24 uur. De nieuwe Storyfeature is onderdeel van Instagram versie 30 voor iOS in de App Store en voor Android in Google Play. Bron: Instagram