Social Media Nieuws: Twitter naar 280 tekens, meer Story-opties op Insta en Messenger op je website

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week in het social media nieuws: Instagram maakt Story Uploads 'ouder dan 24 uur' mogelijk, Twitter breidt aantal tekens uit naar 280, Snapchat kondigt nieuwe Storyfeed aan, Facebook introduceert Website Plugin voor Messenger, Facebook artikelen krijgen een 'Monetization tab', Pinterest voegt bordsectie toe aan pinborden en Twitter rolt Tweet Promotie Abonnement uit.

Instagram maakt Story Uploads 'ouder dan 24 uur' mogelijk

Instagram verruimt uploads Stories

Met meer dan 300 miljoen dagelijkse gebruikers zijn Instagram Stories een absolute must voor marketeers. Zeker nu Stories midfeed verschijnen met een grote preview, een vaste plek hebben op de Facebook desktop interface en verruimt zijn met meer upload mogelijkheden. Vanaf deze week kun je foto's en video's in je camerarol selecteren voor je Story, zelfs als je die foto's en video's langer dan 24 uur geleden hebt (op)genomen.

Het uploaden doe je via de camera-icon links bovenaan je app. Zodra je een foto of video selecteert die ouder is dan 24 uur, verschijnt de datumsticker in het midden van je afbeelding. Je kunt deze datumsticker draaien, de grootte veranderen of verwijderen. De nieuwe upload mogelijkheid is beschikbaar vanaf Instagram versie 22 voor iOS en versie 18 op Android. Bron: Instagram

Twitter breidt aantal tekens uit naar 280

Inspiring talk by @RRRvanderVorst about how to position your brand nowadays: 1. Choose absolute contradictory position 2. Combine two contradictions 3. Combine three contradictions #marketingtech17 pic.twitter.com/xaWNscHkUt — Juan Felix ღ (@JuanFlx) November 9, 2017
Voorbeeld van een Tweet met meer dan 140 tekens. In september van dit jaar rolde Twitter een test uit naar een selecte groep Twitteraars. Doel van de test was het effect vast te stellen van een verdubbeling van het aantal tweettekens, van 140 naar 280. De test heeft volgens Twitter uitgewezen dat de beknoptheid van tweets overeind blijft. Nadat de nieuwigheid van meer karakters is uitgewerkt, bleken de meeste tweets minder dan 140 karakters te bevatten. Een uitkomst die Twitter voldoende vertrouwen geeft om de verdubbeling van het aantal tekens (280) nu wereldwijd uit te rollen. Wellicht nog interessant voor marketeers: de testdata laat zien dat langere tweets (maar dan 140 tekens) meer reacties genereren (@mentions, retweets en likes) en meer volgers opleveren. Reden voor jou om dit te testen? Laat het me weten in een reactie of een tweet naar @juanflx. Bron: Twitter

Snapchat kondigt nieuwe Storyfeed aan

Snapchat
Snapchat's CEO Spiegel Evan zei onlangs:
One thing that we have heard over the years is that Snapchat is difficult to understand or hard to use, and our team has been working on responding to this feedback.
Volgens Spiegel komt Snap Inc binnenkort met een nieuw design van de app. De CEO waarschuwde alvast dat de huidige Snap gebruikers wellicht even zullen moeten wennen aan dit nieuwe design. Daarnaast openbaarde hij plannen om een algoritmisch gestuurde Story nieuwsstroom te ontwikkelen. Dit algortime biedt gebruikers een gepersonaliseerde nieuwsstroom. In plaats van een nieuwsstroom met chronologisch gesorteerde Stories, krijg je dan een selectie met de volgens Snapchat meest relevante Stories voor jou te zien. Bron: TechCrunch

Facebook introduceert Website Plugin voor Messenger



Volgens omnichannel marketing specialist John Trowell van IBM gebruiken klanten gemiddeld 5 kanalen, 3 devices en 5 bezoeken binnen hun online customer journey. Dat zijn 5 x 3 x 5 = 75 stappen. Met de uitrol van chatbots (april 2016) in Facebook Messenger, is de customer journey uitgebreid met nieuwe online contactmomenten. De aantrekkelijkheid van Messenger voor bedrijven is het enorme bereik (1,3 miljard maandelijkse gebruikers). Momenteel hebben zo'n 20 miljoen bedrijven chatcontact via Messenger met hun klanten. Tot nu toe alleen via de mobiele Messenger app. Maar dat gaat binnenkort veranderen.

De nieuwe plugin voor Messenger geeft bedrijven de mogelijkheid om de chatbot technologie in messenger aan te bieden op hun website. De plugin toont bezoekers van je website het Messenger app logo onderaan je site en nodigt zo uit om een één op één gesprek te starten. Bedrijven die zeer actief zijn op Facebook en een chatbot hebben ontwikkeld, hoeven nu geen nieuwe chatfeature te ontwikkelen of aan te schaffen voor hun website.

De koppeling met de Messenger plugin lijkt voor deze bedrijven een ideale oplossing. En voor klanten blijft de conversatie die ze via Messenger starten met een bedrijf zichtbaar, en kunnen ze elk moment weer verder gaan met hun chat. Vooralsnog is de websit plugin voor Messenger beschikbaar voor een beperkte groep in een gesloten beta test. Mocht je interesse hebben in de Messenger plugin, dan kun je je bedrijf alvast via dit Facebook formulier aanmelden. Bron: TechCrunch

Facebook artikelen krijgen een 'Monetization tab'

Facebook Monetization tab

Uitgevers die instant artikelen publiceren op Facebook, kunnen advertentie-inkomsten genereren via deze artikelen. Instant artikelen laden direct in de Facebook app. Tot nu toe had je een speciale HTML code nodig om de roterende advertenties te tonen in je instant artikelen. Uitgevers hebben Facebook gevraagd om een eenvoudigere manier om deze zogenaamde roterende advertenties te activeren in hun artikel. Facebook rolt daarom deze week een 'Monetization tab' uit waarmee je met een druk op een knop de advertenties kunt activeren. Bron: Facebook

Pinterest voegt bordsectie toe aan pinborden

Pinterest bordsecties Pinterest borden helpen je om informatie over onderwerpen op een visuele manier te verzamelen en te organizeren. Voor elke verzameling kun je een nieuw pinbord maken. Maar wat als je verzameling visuals zo groot is, dat je binnen je verzameling subonderwerpen wilt groeperen? Daar heeft Pinterest nu een oplossing voor die deze week na een uitgebreide testfase uitrolt naar alle Pinners: bord secties. Zodra je een bord opent, zie je bovenaan de optie 'Voeg sectie toe', waarmee je een subonderwerp kunt aangeven binnen je pinbord. Zodra je bordsectie een naam heeft, kun je pins direct toevoegen aan je bordsectie. De bordsecties groeperen bovenaan je pinbord en hebben elk een eigen unieke URL voor bijvoorbeeld doorverwijzing via het web. Bron: Pinterest

Twitter rolt Tweet Promotie Abonnement uit

Day 7 using Twitters new Promote Mode I think it’s safe to say this is not a Twitter product I will use again (@TwitterAdsHelp) pic.twitter.com/jn4EDKVRR6 — Matt Navarra + the 38 extra characters ⭐️ (@MattNavarra) November 7, 2017
In de afgelopen weken heeft Twitter een nieuwe vorm van tweetpromotie getest. De feature met de naam 'Twitter Promote Mode' biedt een maandabonnement dat automatisch Tweets promoot voor een groter bereik. De kosten van het abonnement zijn $99,- per maand. Volgens de eerste resultaten lijkt deze investering geen impactvolle return on investment op te leveren. De zwakte van het systeem zit wellicht in de geautomatiseerde keuze van de Tweets en het ontbreken van targeting (voor zover ik weet). De Twitter Promote Mode optie is momenteel beschikbaar voor twitteraars in de UK en VS, met plannen voor een uitrol naar Japan. Plannen voor een verdere uitrol zijn op dit moment niet bekend. Bron: TheNextWeb