Social media nieuws: Insta live met vrienden, Messenger Streaks en Chatbot competitie

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week in het social media nieuws: Instagram voegt uitnodiging voor deelname livestream toe, Messenger introduceert betalen met PayPal via chatextensie, Facebook lanceert chatbotcompetitie, Messenger verbetert fotokwaliteit met 4K foto's, Twitter noemt Save for Later-feature 'Bookmarks' en Messenger test kopie van Snapchat Streak.

Instagram voegt uitnodiging voor deelname live stream toe

Instagram ga live met een vriend

Het aantal Instagram gebruikers in Nederland is naar schatting gestegen naar 4 miljoen.

De stijging komt met name door Stories, de Snapchat kopie om verhalen te vertellen met foto's of video's die na 24 uur weer verdwijnen. Stories maak je met de Instagram camera die linksboven de app verschijnt. Met deze camera kun je naast Stories ook live video starten. Zodra één van je Instagram vrienden live is ontvang je een notificatie (als je live notificaties geactiveerd hebt in je instellingen).

En vanaf deze week kun je via de opmerkingen op een verzoek-knop klikken om samen met je vriend live te gaan. Zodra je vriend het verzoek om live in de 'uitzending' te verschijnen accepteert, krijg je een bevestiging. Het scherm splitst in tweeën zodat je beiden live kunt uitzenden. Het icoontje met de twee gezichten om aan te geven dat je samen met iemand anders live bent, toont tevens een getal dat het aantal uitnodigingen weergeeft om samen live te gaan. Bron: Instagram

Messenger introduceert betalen met PayPal via chat extensie

PayPal extensie in Messenger

PayPal en Facebook verruimen de betaalmogelijkheden via de Messenger app.

Verkopers kunnen dankzij een PayPal extensie in Messenger direct een factuur/rekening sturen naar kopers. Als je met een koper een chat start, klik je het plus-icoon naast het chatvenster om de extensies te openen. Zodra je PayPal kiest in de extensies, kun je een factuur / rekening aanmaken met naam van de koper, beschrijving van het product, prijs en aantal. De koper kan direct betalen door te klikken op de "Betaal met PayPal" knop in de factuur. Net als bij reguliere PayPal transacties, is de koper beschermt zodra de betaling is verwerkt. Vooralsnog lijkt deze extensie beperkt beschikbaar te zijn, maar ik verwacht zeker een uitrol wereldwijd. Bron: TechCrunch

Facebook lanceert Chatbot competitie

Facebook Messenger

Facebook wil bedrijven meer bewust maken van de kracht van Messenger en het toepassen van chatbots voor het verbeteren van de klantreis.

Met Messenger bereik je je klant waar hij/zij over het algemeen het meeste tijd doorbrengt, op zijn/haar mobiel. Ga maar na hoevaak jezelf per uur je mobiel checkt. En met de inzet van een chatbot kun je nu 24/7 je klant te woord staan met vooraf geprogrammeerde scripts voor je chatbot. Om bedrijven uit te nodigen na te denken over Messenger en de inzet van chatbots, lanceert Facebook nu haar eerste 'bot makeover contest'. In samenwerking met chatbotbedrijf ManyChat, nodigt Facebook bedrijven uit om hun plan voor de inzet van chatbots te presenteren.

In het plan geef je aan hoe je Messenger en andere digitale marketingkanalen momenteel gebruikt voor je bedrijf, je visie op een bot makeover en een toelichting waarom Messenger zo belangrijk is voor je bedrijf. De chatbot wedstrijd is helaas alleen toegankelijk voor bedrijven gevestigd in één van de 50 staten in de VS, district van Colombie of Puerto Rico, die 100 of minder medewerkers hebben en Messenger al op één of andere wijze gebruiken. Bron: Facebook

Messenger verbetert fotokwaliteit met 4K hoge resolutie

Messenger 4K resolutie

Chatapps zoals Messenger veranderen de wijze waarop we met elkaar communiceren.

Naast tekst, gebruiken we emojis, GIFs, video's en foto's. Volgens Facebook versturen 'we' maandelijks 17 miljard foto's via Messenger. En de eisen van fotokwaliteit nemen steeds meer toe. Om daaraan tegemoet te komen, investeert Facebook in hoge fotokwalteit met de introductie van 4K resolutie via Messenger. Als je mobiele telefoon het ondersteunt, kun je nu foto's van 4,096 x 4,096 pixels per afbeelding ontvangen en versturen via Messenger. Bron: Facebook

Twitter noemt Save for Later feature 'Bookmarks'

News from the #SaveForLater team! We’ve decided to call our feature Bookmarks because that's a commonly used term for saving content and it fits nicely alongside the names of the other features in the navigation. pic.twitter.com/cQ0X1PHlsR — Tina
In oktober ontdekten sommige Twitteraars een 'bewaar voor later' feature in hun Twitter account. Met deze bookmarking tool kun je Tweets in je nieuwsstroom markeren en opslaan in een 'bewaar voor later' archief. De meeste social media platformen hebben zo'n bookmarking tool omdat de hoeveelheid content zo groot is dat tijd om alles direct te lezen / bekijken ontbreekt. Met dit archief kun je content scannen en er later op terug komen. Een handige tool voor 'content curators' die op zoek zijn naar zogenaamde 'third-party' content voor hun doelgroep. Deze week maakt Tina Koyama, een Twitter product designer, in een Tweet bekend dat de 'save for later' feature nu een naam heeft. En je raadt het al, de originele naam van de feature is: 'Bookmarks'. Bron: TechCrunch

Messenger test kopie van Snapchat Streak

Messenger is testing out streak counts... Streak counts really bug me. pic.twitter.com/leDRemkSR3 — case (@CaseSandberg) November 22, 2017
Snapchat streaks zijn populair onder jongere Snapgebruikers. Als je met iemand dagen achter elkaar hebt gesnapt, verschijnt een getal naast het vuursymbool om aan te geven hoeveel dagen aaneen je met een vriend/vriendin snapt. De uitdaging is de streak zolang mogelijk te maken. Facebook kopieert alles wat populair is op Snapchat, en nu dus ook de Snapchat Streak. Een woordvoerder van Facebook bevestigt dat het hier om een test gaat met als doel 'grappige feiten te delen over de mensen met wie je chat via Messenger'.

Natuurlijk is het doel ook om meer mensen langer aan het 'Messengen' te krijgen. Mocht je een deelnemer zijn in de test, dan zie je een pop-up scherm zodra je meerdere malen aaneen met iemand chat via Messenger. Voor elke conversatie verschijnt een uniek symbool om aan te geven hoelang je streak is. Ben benieuwd hoe de test uitpakt, of mensen dit irritant gaan vinden, of juist leuk en uitnodigt om meer te chatten via Messenger. Voor Facebook in ieder geval een interessante omgeving om meer adverentie-inkomsten te genereren. We gaan het zien. Bron: Mashable