Raad Harderwijk houdt mogelijkheid voor woontorens open op zes locaties

Door Harry Schipper – De Harderwijkse gemeenteraad wil opties openhouden om op een zestal ‘kansrijke’ plekken in Harderwijk de bouw van flatgebouwen tot 22 verdiepingen hoog mogelijk te maken.

De raad – die ongetwijfeld haar lesje heeft geleerd van de discussies over de parkvilla in het Waterfront - gaat daarmee in tégen de voorkeur van B en W, die de hoogte van woongebouwen wilde maximeren op zo’n 43 meter

B en W baseerden zich bij hun afweging op de inspraakreacties op de concept hoogbouwvisie, die vorig jaar ter visie lag. In die hoogbouwvisie staan allerlei (rand)voorwaarden waaraan hoge gebouwen moeten voldoen om in Harderwijk een plek te krijgen. Een meerderheid van de insprekers gaf daarbij aan dat de zogeheten 'hoogbouw plus’-variant, waarbij bouwen tot zeventig meter hoog mogelijk zou worden, voor Harderwijk niet passend was. Die mogelijkheid werd daarom uit de opgestelde visie geschrapt.

Maar tijdens de raadsvergadering waarin die hoogbouwvisie voor lag om definitief te worden vastgesteld, dienden raadsfracties twee amendementen (wijzigingsvoorstellen) in, die het in de toekomst tóch mogelijk maken dat op een aantal plekken in Harderwijk gebouwen tot zeventig meter verrijzen.

Het gaat dan om de locaties bij het terrein waar de Welkoop staat, het terrein aan de Zandlaan, waar afgelopen week een leegstaande woning uitbrandde, het weilandje aan de Deventerweg over de A28 (tegenover de hoge houten voetgangers- en fietsersbrug) en bij de Oranjelaan, aan je linkerhand als je vanuit de stad onder het viaduct van de A28 door komt.

Het eerste amendement werd met steun van de fracties van D66, VVD en SGP ingediend door ChristenUnie-raadslid Marcel Heldoorn. Hij verwees ook naar de inspraakreacties en een enquête, waaruit blijkt dat een meerderheid door de woningnood en schaarse ruimte in Harderwijk de keus voor hoogbouw best logisch vindt. De vier raadsfracties vinden dat ‘in de toekomst mogelijk kansen verloren gaan als de categorie ‘hoogbouw pluis’ niet opgenomen is in de hoogbouwvisie’. Concreet wijzen ze naar een stuk of vijf locaties langs de N302 en de A28 als kansrijk voor ‘bakens van de stad’ en dus voor de categorie ‘hoogbouw plus’.

Dit amendement kreeg steun van Gemeentebelang en Harderwijk Anders. Tegen stemden de raadsfracties van CDA (‘nu niet nodig’), PvdA (’hoogbouw tot achttien verdiepingen is hoog genoeg’) en GroenLinks (‘eerst een integrale visie’).

Het tweede amendement was van de VVD-fractie met steun van D66. VVD-fractievoorzitter Menno Doppenberg vond dat de bouwplannen voor Harderwijk ‘best wel wat meer ambitie mogen hebben’ en ‘dat we niks moeten willen uitsluiten’ en wilde daarom ook dat er hoogbouw tot maximaal zeventig meter mogelijk moet zijn, maar ditmaal dan specifiek in het gebied Nieuw Weiburg, het nu grotendeels braakliggende stuk grond vlakbij het NS-station. Omdat de raadsfractie van de ChristenUnie op die locatie nu juist géén hoge hoogbouw wil - ‘gezien het bovengemiddeld hoge aantal mensen dat in de inspraak hierover zorgen uitte’ – zag de VVD zich gedwongen om juist om de mogelijkheid tot hoogbouw in Nieuw Weiburg open te houden, hierover een apart amendement in te dienen. De ChristenUnie stemde uiteraard tegen en ook van de zijde van CDA, PvdA en GroenLinks ontbrak steun. Maar te weinig om het amendement van tafel te krijgen.

De hierdoor gewijzigde hoogbouwvisie kreeg uiteindelijk steun van de volledige raad. “Maar we willen geen Manhattan van de Veluwe worden”, bracht eenmansfractielid Wietske Hollanders nog even in. Al stemde zij uiteindelijk ook vóór, omdat de hoogbouw volgens haar ‘kansen biedt om de woningnood  aan te pakken’.