Nieuwsberichten gemeente Harderwijk en Hierden week 8

Deze week o.a. in de gemeenteberichten: aanslag gemeentelijke belastingen 2021, raadsinformatie, en de aangevraagde en verleende vergunningen.

Aanslag gemeentelijke belastingen 2021

Eind februari valt de gemeentelijke belastingaanslag voor inwoners en bedrijven weer op de mat. De aanslag krijgt u van Meerinzicht. Meerinzicht is de samenwerking van de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. Deze organisatie regelt de belastingzaken voor onze gemeente. Kijk voor meer informatie op www.meerinzicht.nl.

Wat staat er op de aanslag?
Op het aanslagbiljet vindt u de WOZ-beschikking en één of meer van de volgende aanslagen:
  • onroerende-zaakbelastingen
  • afvalstoffenheffing
  • rioolheffing
  • hondenbelasting
  • begraafplaatsrechten
Alle informatie en de tarieven van de gemeentelijke belastingen vindt u op www.meerinzicht.nl/belastingen.

De WOZ-waarde
De heffingsambtenaar heeft voor alle onroerende zaken (grond en gebouwen) een waarde bepaald, de WOZ-waarde. Hiervan ontvangt u een beschikking. De WOZ-waarde voor 2021 is bepaald naar het waardepeil van 1 januari 2020. Dit gebeurt door te vergelijken met woningen die rond die periode zijn verkocht. De waarden zijn door de Waarderingskamer, het controleorgaan van de Rijksoverheid, beoordeeld. In het afgelopen jaar is de waarde van woningen in Harderwijk gestegen, in overeenstemming met het landelijke beeld. De ontwikkeling verschilt wel per regio, marktsegment, wijk en type woning. Met de waarde op uw WOZ-beschikking wordt de aanslag onroerendezaakbelastingen berekend. Maar ook het waterschap en de belastingdienst maken hier gebruik van. Via www.meerinzicht.nl/belastingbalie kunt u uw taxatieverslag inzien. U hebt hiervoor DigiD nodig.

Rioolheffing
De tarieven voor de rioolheffing is op begrotingsbasis kostendekkend. Het tarief voor 2021 zijn dan ook verlaagd: voor woningen een bedrag van € 144,75 en voor niet-woningen een bedrag van € 241,00.

Afvalstoffenheffing
De tarieven voor de afvalstoffenheffing en de reinigingsheffing zijn in principe 100% kostendekkend op begrotingsbasis. De tarieven voor 2021 zijn voor een eenpersoonshuishouden € 148,00 en € 212,00 voor een meerpersoonshuishouden.

Kwijtschelding
In bepaalde gevallen kunt u kwijtschelding krijgen voor de aanslagen afvalstoffenheffing en rioolheffing. Hoe u dit aanvraagt, staat vermeld op de achterkant van het aanslagbiljet. Hebt u vorig jaar al kwijtschelding gekregen? Dan hebben wij al bekeken of u hier weer voor in aanmerking komt. Is dat het geval, dan hoeft u geen aanvraag meer te doen en staat de kwijtschelding al vermeld op uw aanslagbiljet. De geautomatiseerde toetsing wordt, in opdracht van de gemeente Harderwijk, uitgevoerd door het Inlichtingenbureau. Die vergelijkt bestanden van de Belastingdienst, de RDW en het UWV. Meer informatie over kwijtschelding vindt u op www.meerinzicht.nl/belastingbalie.

Informatie over uw aanslag
U kunt met uw DigiD inloggen en uw aanslag(en) en taxatieverslag(en) bekijken op www.meerinzicht/belastingbalie. Voor niet-woningen kunt u de verslagen bekijken met eHerkenning of door deze schriftelijk op te vragen bij de heffingsambtenaar van Meerinzicht, postbus 1201, 3840 BE Harderwijk. Doe dit onder vermelding van naam, adres, woonplaats, e-mailadres en het aanslagnummer.

Niet eens met hoogte WOZ-waarde: dien informeel bezwaar in
Wij hebben de WOZ-waarde van uw onroerende-zaak (woning, bedrijfspand en/of grond) zo zorgvuldig mogelijk vastgesteld. Als u denkt dat de WOZ-waarde te hoog is bepaald, dan horen wij dit graag, via 0341 411 911. Ook kunt u gebruik maken van het contactformulier op www.meerinzicht.nl/woz. U krijgt dan binnen vijf werkdagen een reactie van ons.

Opvolger ‘Regentonsubsidie’ 2020

Vanaf 1 maart kunnen inwoners subsidie aanvragen voor diverse klimaatvriendelijke aanpassingen op privé terreinen. De hoogte van het subsidiepercentage en het maximale subsidiebedrag verschilt per type maatregel. Loket Veluwe Duurzaam begeleidt de aanvraagbehandeling Aanvragen voor subsidie kan worden ingediend bij Loket Veluwe Duurzaam. Zij stemmen met de aanvrager af wat de mogelijkheden zijn. Als de aanvraag is getoetst op volledigheidneemt de gemeente de behandeling over. Na een positief besluit over toekenning wordt het bedrag door de gemeente aan de aanvrager uitgekeerd. Er wordt achteraf uitgekeerd De aanvraagbehandeling verloopt zo eenvoudig mogelijk. En om te voorkomen dat subsidie wordt teruggevorderd is gekozen voor uitbetaling achteraf. De aanvrager wordt daarom geadviseerd om vooraf, via Loket Veluwe Duurzaam na te gaan of er nog voldoende budget beschikbaar is. Voor meer informatie over de aanvraagprocedure, de hoogte van de verschillende subsidiebijdragen en de verschillende mogelijke maatregelen kunt u terecht op www.veluweduurzaam.nl/subsidies/stimuleringsregeling.

Raadsinformatie

De commissie Beleid Algemeen vergadert op donderdag 4 maart en op dinsdag 9 maart vanaf 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere Impact rapportage Covid-19 en circulaire economie. De complete agenda’s en bijbehorende stukken zijn te lezen op www.harderwijk.nl/vergaderingen. Dit zijn openbare, digitale vergaderingen. Wilt u inspreken dan kunt u dit melden bij de griffie via [email protected] of via tel. 0341 411 911.

De fractie CU heeft het college schriftelijke vragen gesteld over gelden vrijmaken voor preventie ouderenzorg. De vragen en antwoorden zijn te lezen op www.harderwijk.nl/raadsvragen.

Doneer een zaailing

Komend weekend (27 en 28 februari) organiseert Meer Bomen Nu een doneer-een-zaailing weekend. Verzamel zoveel mogelijk zaailingen en stekken uit uw tuin en lever ze in bij een van de inleverpunten. Op die manier draagt u bij aan het planten van meer bomen en struiken langs bijvoorbeeld akkers en industrieterreinen. En maakt u Nederland groener. Kijk voor meer informatie op www.meerbomen.nu/doneer-een-zaailing.

Tijdelijke subsidie voor jeugdwerk, cultuur en buurtcentra

Buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen in de gemeente Harderwijk die in 2020 nadeel hebben ondervonden van de door de rijksoverheid afgekondigde coronamaatregelen, kunnen nog tot 28 februari 2021 eenmalig een subsidie aanvragen bij de gemeente. De tijdelijke subsidieregeling is een aanvulling op de eerder door de Harderwijkse gemeenteraad genomen financiële ondersteuningsmaatregelen. Doel van deze regeling is om de desbetreffende organisaties financieel te ondersteunen als zij extra kosten hebben gemaakt of minder inkomsten hebben ontvangen. En daardoor in financiële problemen dreigen te komen. De regeling is zo opgesteld dat organisaties en buurtcentra een aanvraag eenvoudig kunnen indienen via het formulier op www.harderwijk.nl/tijdelijkesubsidiecovid19.

Financieel Trefpunt

Het Financieel Trefpunt is er voor al uw vragen over geld, voorzieningen en schulden. Heeft u moeite met rondkomen? Of loopt u achter met betalingen? Maak een afspraak via 0341 434 656 of [email protected]. Zie ook: harderwijk.nl/financieeltrefpunt.

Maak 20 maart een opschoon-ommetje

De Landelijke Opschoondag heeft dit jaar een aangepaste vorm. Doe mee en maak zaterdag 20 maart een opschoon-ommetje! Zo worden buurten zwerfafvalvrije schoonheden waar je lentekriebels van krijgt. De gemeente zorgt voor de benodigde opruimspullen en regelt de afvoer van het ingezamelde zwerfvuil.

Aanmelden voor 10 maart
Zin om mee te doen? Opruimspullen van de gemeente nodig? Neem contact op met Rinet Brinks van ZorgDat. Ook voor meer informatie kunt u bij haar terecht. Stuur een mail naar [email protected] of bel 06 12 09 97 99.

Afval oprapen met mensen buiten je eigen huishouden mag als je met maximaal één persoon op pad gaat. En 1,5 meter afstand houdt. In uw eentje of met uw huishouden opschonen blijft het veiligst.

Gratis ophalen snoeihout, takken en blad op 2 en 3 maart

Aanmelden uiterlijk vrijdag 26 februari voor 12.00 uur.

Dinsdag 2 of woensdag 3 maart kunt u gratis grof tuinafval, zoals snoeihout, takken en blad, laten ophalen. De dag hangt af van uw postcode (zie hieronder). Wilt u gebruik maken van deze service? Meldt dit dan uiterlijk vrijdag 26 februari vóór 12.00 uur bij ABL Boomverzorging. Per mail [email protected] (voorkeur) of telefonisch 0318 614 227.

Spelregels aanbieden takken, snoeihout en bladafval
  • het tuinafval wordt alleen na uw aanmelding meegenomen
  • geef bij aanmelding aan of u ook zakken met bladeren aanbiedt en hoeveel dat er zijn
  • geef bij aanmelding het exacte ophaaladres door
  • lever alleen goed gebundelde takken en snoeihout aan, bundels mogen niet uit elkaar vallen. Niet gebundelde takken worden niet meegenomen
  • lever bundels van maximaal 1 meter lengte
  • lever in totaal niet meer dan 2m³ aan
  • coniferen, stobben, wortels met kluit of ander afval worden niet meegenomen
  • leg de bundels goed zichtbaar langs de openbare weg, doe dat verkeersveilig en zorg dat de vrachtauto er gemakkelijk bij kan komen
  • vuilniszakken van max. 80 liter met bladeren, mogen onbeperkt per adres worden aangeboden
  • let op dat er alleen blad in de vuilniszakken zit
  • zet het tuinafval op de ophaaldag voor 7.30 uur op de door u opgegeven locatie
Dit jaar is het ophalen verdeeld over 2 dagen, de ophaaldag hangt af van uw postcode:

Route dinsdag: postcodes 3843, 3844, 3845 en 3847
Route woensdag: postcodes 3841, 3842, 3846, 3848 en 3849

Vervroegd stemmen voor mensen met een kwetsbare gezondheid

Op woensdag 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Vanwege het coronavirus gaat in Harderwijk een aantal stembureaus al open op 15 en 16 maart. Deze mogelijkheid om vervroegd te stemmen, is vooral bedoeld voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Wie hieronder vallen, staat op www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen.

Wilt u weten waar u terecht kunt om vervroegd te stemmen? Kijk op harderwijk.nl/verkiezingen of waarismijnstemlokaal.nl. Meer informatie over vervroegd stemmen en de verkiezing vindt u op elkestemtelt.nl.

CJG Harderwijk biedt in coronatijd een luisterend oor

De periode waarin we te maken hebben met corona duurt langer dan verwacht. Dit kan voor spanningen zorgen. Spanningen die er misschien al waren, of die door de situatie juist zijn ontstaan. Centrum voor Jeugd en Gezin Harderwijk biedt een luisterend oor.

Ervaart u stress of maakt u zich zorgen? Vindt u het fijn om uw hart te luchten? Het team van CJG luistert en denkt mee. Zij zijn bereikbaar via 0341 799 904 of [email protected]. Het CJG is ook bereikbaar voor jongeren met vragen of die hun verhaal kwijt willen via www.jouwggd.nl.

Gezond en veilig opgroeien is belangrijk voor ieder kind. Het CJG ondersteunt daarbij. Bijvoorbeeld door te kijken of kinderen goed groeien en door ouders - als zij hier behoefte aan hebben - tips te geven over opvoeden. Ook in coronatijd. Meer informatie: www.cjgharderwijk.nl.

Aanvragen vergunningen

Aanvragen om omgevingsvergunning (reguliere procedure):

11-2-2021 Julianalaan 72: dakkapel (voorzijde)
11-2-2021 Gruttomeen 148: dakkapel (voorzijde)
12-2-2021 Zuiderzeestraatweg 137: verbouwen woning
13-2-2021 Parallelweg 26-162: kappen boom
14-2-2021 Zuiderzeestraatweg 140: wijzigen kozijnen en dakkapel
12-2-2021 Boslaan 2-11: kappen 5 bomen
11-2-2021 Lorentzstraat 20: inrit
15-2-2021 Deventerweg 97: dakkapel op voor- en achtergevel
16-2-2021 Hoogstraat 3: opknappen dakkapellen GM
16-2-2021 Monnikensteeg 2- 4: wijzigen bestemming
16-2-2021 Donkerstraat 58: wijzigen gevelreclame (2x)
16-2-2021 Marconistraat 2: bouwen nieuwe chocoladelijn
16-2-2021 Vuldersbrink 75: vervangen reclame geldautomaat

Indien u een aanvraag wilt inzien dan kunt u dit kenbaar maken via het contactformulier Domein Ruimte. U vindt dit formulier op www.harderwijk.nl/contact. Voor aanvragen die gaan over de activiteit kappen en/of inrit kunt u terecht bij het Stadsbedrijf - Realisatie en beheer, tel. 0341 411 911.

Verleende vergunningen Verleende omgevingsvergunningen (reguliere procedure):

15-2-2021 Horloseweg 38: geluidsscherm
15-2-2021 Ooster Mheenweg 9a: vervangen bijgebouw in strijd regels ro
15-2-2021 Bluesdreef 48: aanpassen woning in strijd regels ro
15-2-2021 Ceintuurbaan Slenck en Horst: geluidsscherm
16-2-2021 Van Speyklaan 268: vervangen kozijnen
16-2-2021 Randweg 82: vervangen kozijnen (voorgevel) en dakkapel (achterzijde)
16-2-2021 Lorentzstraat 20: inrit
17-2-2021 Wolleweverstraat 8: transformatie pand, realiseren 2 appartementen op verdieping
18-2-2021 Biesteweg 2: kappen 2 bomen
18-2-2021 Ermelosebrink 14 kv 4: woning en inrit
18-2-2021 Ermelosebrink 16 kv 5: woning in strijd regels ro en aanleggen inrit
18-2-2021 Zuiderzeestraatweg 65: kappen 15 bomen
18-2-2021 Zuiderzeestraatweg 56: kappen 1 boom
18-2-2021 Paasloweg 7: kappen 2 bomen
18-2-2021 Boslaan 2 A 65: kappen 3 bomen
18-2-2021 Duinweg 10: kappen 4 bomen

Rechtsbescherming omgevingsvergunning reguliere procedure
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij ons college, p/a Postbus 1, 3890 AA Zeewolde. Hiervoor geldt een termijn van 6 weken. De bezwaartermijn vangt aan op de dag nadat wij ons besluit aan aanvrager bekend maakten.

Rectificatie

Op 14-8-2020 is een vergunning verleend voor renovatie van 5 woningen, het adres moet zijn Burg. de Meesterstraat 26 t/m 34 (even) in plaats van Burg. van Meursstraat 26 t/m 34.

Subsidieregeling klimaat adaptatie maatregelen Harderwijk 2021

Burgemeester en wethouders hebben op 16 februari 2021 besloten de ‘Subsidieregeling klimaat adaptatie maatregelen Harderwijk 2021’ vast te stellen. Deze regeling heeft als doel inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties te stimuleren om zelf klimaatmaatregelen te treffen op hun eigen percelen. Beoogd wordt met een specifieke subsidieregeling initiatiefnemers hierin financieel te steunen. In de regeling staat op welke manier er een subsidie kan worden gevraagd voor het plaatsen van een regenton, -zuil en/of -schutting; het planten van bomen; het afkoppelen van verhard oppervlak; vergroenen ofwel ontstenen; het aanleggen van een groen dak; het realiseren en in werking hebben van een voorziening voor nuttig gebruik van hemelwater (jaarrond). Na het realiseren van de voorziening(en), kan een aanvraag om subsidie worden ingediend, onder de in deze subsidieregeling opgenomen voorwaarden.

De subsidieregeling treedt in werking de dag na bekendmaking in het Elektronisch Gemeenteblad en is vanaf dat moment te raadplegen op overheid.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. M. Geerdink van het Domein Ruimte, tel. 0341 411 911.

Aanvraag omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan voor de bouw van één woning op het perceel Ermelose Brink 8

Burgemeester en wethouders zijn voornemens een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van één vrijstaande woning op het perceel Ermelose Brink 8 (kavel 1) te Harderwijk.

De ontwerpomgevingsvergunning Drielanden – Ermelose Brink 8 ligt met ingang van 25 februari gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage in de stadswinkel van het stadhuis. Tijdens de inzage termijn kan een ieder schriftelijk of digitaal een zienswijze kenbaar maken bij de Burgemeester en wethouders. Het indienen van een digitale zienswijze kan alleen via www.harderwijk.nl/zienswijze. Voor meer informatie of het maken van een afspraak voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met: domein Ruimte, dhr. K. Kamphorst, tel. 0341 411 911.

De ontwerpomgevingsvergunning (NL.IMRO.0243.OV00270-0001) kunt u raadplegen op de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0243.OV00270-0001 (bronbestanden: digitaleplannen.nl/0243).

Verdaging beslistermijn

Voor de volgende aanvragen hebben burgemeester en wethouders besloten de beslistermijn te verlengen. De nieuwe uiterste beslistermijn staat hieronder per aanvraag vermeld. Verdaging reguliere procedure:

- Morsestraat 4 en 4a (concept): bedrijfspand met reclame en uitrit; 31-3-2021

Kennisgeving ontwerp beschikking Wet algemene bepalingen omgevingsrecht uitgebreide voorbereidingsprocedure

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn vergunning te verlenen:

- Johanniterlaan 5-113: vergunning brandveiliggebruik Villa Verde
- Ermelosebrink 8 concept kavel 1: woning in strijd regels ro en aanleggen inrit

De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 24 februari 2021 gedurende 6 weken tot en met 7 april 2021 ter inzage in het stadhuis.

Tijdens de periode van ter inzage legging kunnen schriftelijk zienswijzen worden ingebracht. Zij moeten worden gericht aan burgemeester en wethouders. In deze periode kunnen ook zienswijzen mondeling worden ingebracht. Hiervoor wordt een hoorzitting georganiseerd na telefonische afspraak, tel. 0341 411 911. Wij maken u erop attent dat slechts beroep tegen de uiteindelijke beschikking kan worden ingediend als ook een zienswijze is ingebracht tegen de ontwerpbeschikking en men belanghebbende is.

Milieumeldingen

Burgemeester er wethouders hebben de volgende melding op grond van sloop/asbestbesluit ontvangen:

2021-01-11: Van Wijnen Harderwijk B.V., Hanzemeen 18, 3844 EJ Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit woning
2021-01-11: Velpro B.V., Meidoornlaan 11, 3843 JK Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit woning
2021-01-15: Hydro Extruction Harderwijk, Arno vd Dungen Sloopwerken, Industrieweg 15, 3846 BB Harderwijk, voor het verwijderen van asbest uit een compressor

Voor bovenstaande activiteiten gelden de landelijke milieuvoorschriften. Een milieuvergunning is niet nodig. Het indienen van zienswijze tegen meldingen is niet mogelijk. Informatie: gemeente Harderwijk, tel. 0341 411 911.

Uitvoeringsprogramma integraal toezicht en handhaving 2021-2022

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 16 februari 2021 hebben besloten tot vaststelling van het ‘Uitvoeringsprogramma integraal toezicht en handhaving 2021-2022’ met bijbehorende handhavingsmatrix. Meer informatie: Domein Bestuur & Organisatie, CJT, tel. 0341 411 911.