Klaargestoomd voor de toekomst

Elke maand gaat Stad in Bedrijf met een bedrijf uit de regio naar Stomerij Topcleaning in Harderwijk.

Tijdens dit bezoek wordt gekeken naar zakelijke ontwikkelingen en hoe hier creatief op in te spelen valt. Deze maand komt Ruben van Pelt van Topcleaning aan het woord. Hoe stoomde hij zijn onderneming klaar voor de toekomst?

De ontwikkelingen in de branche:
Zijn werk zit erop. De gewenste doelstellingen zijn bereikt. Na vijf jaar heeft bedrijfsleider Ruben van Pelt Topcleaning volledig klaargestoomd voor de toekomst. Op 28 jarige leeftijd kwam hij binnen om de stomerij samen met het team naar een volgend niveau te brengen. Van meet af aan kreeg hij alle ruimte en vertrouwen van Joken en Johan Elzerman de eigenaren van Topcleaning. Daar ben ik ze heel dankbaar voor.

Ruben van Pelt moet toegeven de eerste maanden de nodige twijfels te hebben gehad. Was het niet te ambitieus stap voor stap een trede hoger te komen, te werken aan de onderlinge samenwerking, de interne plus externe communicatie? Voor mij waren het heel inspirerende jaren. Ik ben super trots op wat we met elkaar bereikt hebben.

Ruben van Pelt Stomerij Topcleaning Harderwijk

We zijn met Topcleaning nota bene tweemaal de beste van Nederland geworden, eenmaal Europees Kampioen en ook nog eens tweede van de gehele wereld!

Hij is sinds anderhalf jaar bestuurslid van de branchevereniging Netex en realiseert zich als geen ander hoe snel de ontwikkelingen in de stomerijwereld gaan. Vijf jaar geleden was internet nauwelijks een onderwerp bij Topcleaning. Ik ben me gaan richten op online marketingactiviteiten en dat is nog steeds een groeimarkt. Binnnen één, of twee jaar zullen we in Nederland kennis gaan maken met een nieuw concept dat nu al actief is in onder andere Engeland en Amerika: Laundry on demand, het is een online ophaal- en bezorgservice waarbij de stomerij naar jou toekomt.

Na zijn gestoomde loopbaan bij Topcleaning zal Ruben van Pelt als zelfstandige verdergaan met een adviesbureau op het gebied van management en marketing. Hierbij zal hij zich meer verdiepen in alle online mogelijkheden. Ik wil bedrijven de kracht van marketing bijbrengen en ze vooral helpen met hun strategie. Ondernemers, zeker in het MKB, focussen zich vaak op hun werknemers en niet op zichzelf. Ze hebben ideeen genoeg, maar altijd tijdgebrek en ze missen regelmatig een sparringspartner, ik wil waarde aan bedrijven toevoegen, ondernemer ondersteunen bij het realiseren van groei.

Hoe speelt Topcleaning hier op in?

Ik werkte een tijd in de Verenigde Staten waar ik eens kreeg te horen: Als manager heb je één taak: zorgen dat je misbaar bent. Bij Topcleaning heb ik de medewerkers geleerd zelf te handelen. Ze hebben veel meer eigen verantwoordelijkheid gekregen. De kennis ligt tegenwoordig verspreid over de hele organisatie, niet meer alleen bij mij en de eigenaren. Het gevolg is dat de bedrijfsprocessen geoptimaliseerd zijn en beheerd worden door de medewerkers.

Topcleaning had zich al gespecialiseerd in onder meer brand- en roetreiniging en de reiniging van brandweerpakken, maar betrad in 2014 een nieuw pad. We hebben toen voorzichting de reiniging van bruidskleding opgepakt. Het is nu een grote afdelling die staat als een huis. Als in het eerste jaar kenden we een vervijfvoudiging, vervolgens een verdubbeling. We halen het gratis op in heel Nederland. Na een bruiloft is een witte jurk aan de onderkant helemaal vuil. En dat terwijl dit het belangrijkste kledingstuk is dat je ooit koopt!

Ruben van Pelt vertrekt per 1 augustus. De Topcleaning deuren zullen voor hem in de toekomst altijd open staan. Onze relatie blijft bestaan. Ik heb de afgelopen vijf jaar met iedereen een persoonlijke band opgebouwd dus we zullen elkaar wel missen. Zakelijk gezien zou het gemis echter miminimaal moeten zijn.

Bron: Stad in Bedrijf
Tekst: Kees van Loon
Foto: Fotostudio Merjenburgh