Jan Egas, Humor en verwondering toont de veelzijdigheid van de creatieve duizendpoot Jan Egas

Van 16 januari t/m 23 april 2018 toont het Stadsmuseum Harderwijk werk van kunstenaar/illustrator Jan Egas (Hardinxveld, 1949).

Egas’ olieverfschilderijen zijn inhoudelijk verwant aan het surrealisme. Uit allerlei losse fragmenten stelt hij collage-achtige beelden samen.

Flarden van dromen, gekoesterde herinneringen uit zijn kindertijd en wonderlijke spelingen der natuur versmelten met oude landkaarten en fragmenten uit foto’s. Elkaar wezensvreemde elementen ontmoeten elkaar en gaan onverwachte relaties aan, waardoor magische werelden worden opgeroepen. “Ik wil als een kind naar de dingen kijken, onbevangen, alsof ik ze voor het eerst zie”.

Terugkerende thema’s zijn metamorfose, tijd en vergankelijkheid en het vernuft van techniek versus de kracht van de natuur. Een eenduidige betekenis of verklaring is er overigens niet; als beschouwer word je uitgenodigd je éigen fantasie de vrije loop te laten.

Uitgekeken raak je niet snel, want elke voorstelling zit vol details en kleine grapjes. En dat alles geschilderd in een uiterst verfijnde stijl. “Als ik in de Middeleeuwen had geleefd had ik in een scriptorium gezeten, dan had ik als een monnik met toewijdingen miniaturen zitten priegelen” aldus Jan Egas.

Als schilder is hij autodidact. Hij heeft zich verdiept in de techniek van onder meer de Vlaamse Primitieven en Johannes Vermeer. En in de wonderlijke schilderijen van de Surrealisten. Maar zijn allergrootste voorbeeld is Jeroen Bosch. Al sinds zijn jeugd is Egas gefascineerd door diens werk. Het bracht hem er zelfs toe een kopie te maken van Bosch’ meesterwerk De Tuin der Lusten. Deze kopie, waaraan Egas vijf jaar werkte, is te zien in het Stadsmuseum.

Behalve vrij werk is er ook een selectie te zien uit ruim veertig jaar illustraties in opdracht. Van reclametekeningen voor onder meer de Bijenkorf, HEMA, PTT, Albert Heijn, Heineken en Postbank tot boekomslagen en illustraties voor tijdschriften als Margriet, Libelle en Tuinieren.

Een feest der herkenning vormen de architectuurtekeningen die Jan Egas maakte voor de Capitool reisgidsen. Talloze monumenten en musea in Nederland en België legde hij tot in de kleinste details vast. Volgens het Capitool-format: afgebeeld in een perspectief van dertig graden, en deels opengewerkt, zodat zowel binnen- als buitenkant van het gebouw zichtbaar zijn. Op de tentoonstelling is een groot aantal originele ontwerpen te bewonderen. Bovendien heeft Jan Egas speciaal voor deze gelegenheid ook het Stadsmuseum Harderwijk ‘à la Capitool’ getekend.

De tentoonstelling ‘Jan Egas. Humor en verwondering’ in het Stadsmuseum Harderwijk schetst een beeld van de veelzijdigheid van de creatieve duizendpoot Jan Egas. Verwondering, humor, een liefdevol oog voor detail en groot vakmanschap komen terug in alle facetten van zijn oeuvre.

Tentoonstelling Jan Egas Stadsmuseum Harderwijk