Het ei is gelegd (column)

Het voorjaar hangt in de lucht, de zon laat zich regelmatig zien en over 2 weken is het Pasen.

Een christelijk feest dat op de een of andere vreemde manier gelinkt is aan de Paashaas en Paaseieren.

In het voorjaar wordt er door ons ook altijd “een ei gelegd” zoals dat heet. Want vóór 1 april 2017 moest de programmering voor het volgende seizoen volledig afgerond zijn.

In de zomer van 2016 diende het aanbod van professionele theaterprogrammering zich weer aan. Dat komt digitaal binnen, per post én er worden presentatiedagen georganiseerd waarbij de programmeurs alvast live kennis kunnen nemen van nieuw aanbod. En hoewel seizoen 2016-2017 nog moest beginnen, waren we dus al het nieuwe aanbod voor seizoen 2017-2018 aan het “snuiven”. De keuze is reuze! We laten ons bij onze programmering leiden door de kennis die we hebben van de vraag naar voorstellingen in Harderwijk.

Jaarlijks doen we een publieksenquête die wordt meegewogen in het totale theateraanbod. De publiekskeuze kenmerkt zich door vooral “populaire” voorstellingen, oftewel datgene wat iedereen al kent en daardoor over het algemeen heel goed verkoopt. Natuurlijk zorgen we daarnaast voor een mooie balans met nieuw talent, nieuwe titels en vernieuwend aanbod. En zo ontstaat uiteindelijk een mix van theaterprogrammering waarbij voor elk wat wils wordt aangeboden.

We werken met veel vaste aanbieders van theaterprogrammering. Met deze aanbieders is een jarenlange relatie opgebouwd en door de goede contacten is er vaak ook sprake van “gunnen”. Bijvoorbeeld de voorstelling van Tineke Schouten. Jarenlang konden we haar niet meer in Harderwijk programmeren omdat het decor niet paste. Doordat we zo’n goede relatie hebben opgebouwd met de aanbieder werd ons de voorstelling een paar jaar geleden tóch gegund. Dat vroeg om aanpassing van het decor, maar in goed overleg zijn we daar helemaal uitgekomen. En dat het publiek daar blij van werd, bleek uit de uitverkochte zaal die we hadden.

Programmeren is een vak! Natuurlijk willen we mooie, klinkende namen in de mix van het totale aanbod. Maar we willen ook vernieuwend aanbod en nieuw talent een podium bieden. Programmeren is inkopen en er moet ook een afweging worden gemaakt van kosten versus opbrengsten. Op basis van een prognose maken we een inschatting of een voorstelling financieel haalbaar is. Soms brengt een voorstelling met “slechts” 100 bezoekers voldoende op om de inkoopkosten te dekken. Soms moeten we domweg een volle zaal hebben om het financieel haalbaar te maken. En zo maken we ook in de kosten een mix van het aanbod. Tenslotte is het ook onze opdracht om in de zwarte cijfers te blijven.

In de theaterbranche werkt het meestal zo dat we een garantie betalen voor een voorstelling en daarnaast een partage-afspraak hanteren. Dat houdt in dat we bij het behalen van meer omzet dan de garantie 75% of vaak zelfs 80% van de opbrengst afdragen. Deze constructie is ooit bedacht om de risico’s voor theaters kleiner te maken. Bij “populaire” voorstellingen hangt dat vaak samen met de zaalgrootte. Immers, hoe meer stoelen, hoe groter de kans op een hogere financiële opbrengst.

Ons “ei” voor seizoen 2017-2018 is dus gelegd en we kunnen verklappen dat het een mooi gevuld ei is. We spelen graag voor “Paashaas” dus vooruit, een tipje van de sluier voor seizoen 2017-2018: Youp van ’t Hek, Veldhuis & Kemper, Daniel Arends, Karin Bloemen, Trijntje Oosterhuis, Brandweerman Sam, Dummie de Mummie etc etc. Trots zijn we op een aantal werkelijk prachtige toneelstukken, een paar bijzondere musicals en hele leuke “theater on tour” voorstellingen. Het wordt dus weer een heerlijk theaterseizoen!

Jessica Kroeske