Harderwijk’s grootste en duurste rioolklus uit de geschiedenis

Door Harry Schipper – Nog dit voorjaar start de grootste en bovendien kostbaarste rioolklus uit de geschiedenis van Harderwijk.

Over een lengte van meer dan een kilometer blijkt het grote transportriool tussen Ermelo en het NS-station, dus grotendeels onder de Oranjelaan, sterker aangetast dan uit eerdere video-inspecties was gebleken

Al in 2016 en 2017, toen de stationsomgeving werd vernieuwd, bleek  het transportriool in de Stationslaan zwaar aangetast door de gassen die in het riool hangen. De grote buizen, met een diameter tot anderhalve meter waren tot dan toe met een videocamera geïnspecteerd. Uit die beelden kon men toen niet goed opmaken dat het riool zó zwaar was aangetast.

De toen gekozen oplossing, namelijk het voorzien van de rioolbuizen van een kunststoffen  bekleding, wordt nu ook gebruikt voor het grote transportriool onder de Oranjelaan tot aan de Fokko Kortlanglaan, dus nog voorbij de bolletjesrotonde.

Met het aanbrengen van een kunststoffen ‘kous’ en het vervangen van de eveneens ernstig aangetaste betonnen dekplaten van de inspectieputten, waarvan op sommige plaatsen de ijzeren bewapening al zichtbaar is, is een bedrag gemoeid van naar schatting 3,6 miljoen euro. Zo’n twee miljoen daarvan komt voor rekening van de gemeente Harderwijk. De gemeente Ermelo en het Waterschap Vallei & Veluwe, die mede-eigenaar zijn van het transportriool, betalen respectievelijk ruim zeven ton en negen ton mee aan de werkzaamheden.

De klus wordt uitgevoerd door GMB Rioleringstechnieken uit Opheusden. Volgens de gemeente is dit bedrijf één van de weinige in Nederland die een dergelijk groot werk kunnen uitvoeren. Volgens insiders is het de grootste rioolklus uit de Harderwijkse geschiedenis.

Het werk is zo omvattend, omdat het transportriool enorme hoeveelheden rioolwater vanuit Ermelo moet afvoeren naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie op Lorentz. Dat water moet tijdens het ‘relinen’ worden omgepompt. Ook heeft het werk flinke impact op het drukke wegverkeer nabij de op- en afritten van de A28.

Omdat de provincie in 2022 start met grootschalige asfalteringswerkzaamheden van de N303, dus het laatste deel van de Oranjelaan bij het viaduct en de Harderwijkersweg naar Ermelo, wordt de rioolklus op die plekken ook in die periode gedaan. Dat verkort nog enigszins de totale duur van de overlast voor het wegverkeer, dat te maken gaat krijgen met omleidingen.

GMB begint eerst met het deel tussen het Shell-tankstation en de spoorlijn. Het transportriool ligt onder de ventweg/fietspad naast de Oranjelaan. Gemikt wordt op een start in de relatief droge maanden april of mei en duurt dan tot ergens in juli. In die periode valt minder regen en is de hoeveelheid rioolwater die moet worden omgepompt nog te overzien.