Facebook Watch Parties, Whatsapp voor Bedrijven, en minder YouTube reclame-inkomsten

Welkom bij deze nieuwe editie van de wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week in het social media nieuws: YouTube verscherpt regels voor reclame-inkomsten, Whatsapp lanceert bedrijvenapp officieel in vijf landen, Instagram test speciale tekstfeature voor Stories, Facebook test Stories voor Desktop en Watch Parties.

YouTube verscherpt regels voor reclame-inkomsten

YouTube Partnerprogramma wijzigt

Na een moeilijk jaar, verscherpt Google haar regels om geld te verdienen met YouTube:
There’s no denying 2017 was a difficult year, with several issues affecting our community and our advertising partners.
In een decemberpost kondigde Susan Wojcicki, CEO of YouTube, de maatregelen al aan. Voordat we ingaan op wat die nieuwe regels inhouden, eerst kort de aanleiding in de woorden van Susan:
I’ve also seen up-close that there can be another, more troubling, side of YouTube’s openness. I’ve seen how some bad actors are exploiting our openness to mislead, manipulate, harass or even harm.
Volgens Google dienen YouTubers het te verdienen om advertenties te kunnen plaatsen in hun video's. Tot nu toe waren 10.000 views voldoende voor toelating tot het YouTube Partner Programma. Zonder toelating tot dit programma kunnen YouTubers geen inkomsten genereren met advertenties. Google gaat toelating tot dit partnerprogramma moeilijker maken. Vanaf deze week dienen YouTube kanalen 1000 abonnees en 4000 uren kijktijd te hebben (in afgelopen 12 maanden) om advertenties te kunnen tonen in hun video's.

YouTube zal deze nieuwe regels toepassen op nieuwe kanalen vanaf nu en bestaande kanalen vanaf 20 februari 2018. Naast de omvang van je kanaal, zal YouTube strict toekijken en monitoren of een kanaal ongewenste beelden uitzendt of op andere wijze de regels schendt. Na drie waarschuwingen dat de regels zijn geschonden, zal YouTube het kanaal verwijderen.

En mocht je geen interesse hebben in reclame-inkomsten via YouTube, dan is toelating tot het Partner Programma om een andere reden aantrekkelijk. Als je namelijk partner bent van YouTube, kun je kaarten en eindschermen tonen in je YouTube video's die verwijzen naar websites of andere links buiten YouYube. Alle YouTube kanalen die hun partnerstatus verliezen, hebben ook geen toegang meer tot deze speciale features. Daarmee neemt YouTube marketeers die onder die 1000 abonnees zitten, een aantal waardevolle marketingtools af. Bron: TechCrunch

Whatsapp lanceert bedrijvenapp in vijf landen

.@WhatsApp officially launches its app for businesses in select markets https://t.co/5B27UTch5V pic.twitter.com/cJt557bZmw — TechCrunch (@TechCrunch) January 19, 2018
Whatsapp lanceert een bedrijvenapp officieel in Indonesië, Italië, Mexico, het V.K. en de V.S. Deze lancering is een voorbode van de officiële wereldwijde uitrol. De Whatsapp voor bedrijvenapp biedt bedrijven speciale features zoals een bedrijvenprofiel met je website, locatie en contactinformatie, berichtentools om je klanten beter van dienst te zijn en koppeling met een vaste lijn waarmee je app berichten kunt ontvangen. Volgens TechCrunch is deze lancering onderdeel van een breder plan om grotere bedrijven betaalde communicatie tools aan te bieden voor verbetering van hun klantencontact. Met meer dan 1 miljard gebruikers opent dit voor Whatsapp een zeer lucratieve markt. Bron: TechCrunch

Instagram start tekstfeature voor Stories

Instagram brengt deze week een opvallende feature op de markt van berichtenapps. In een tijd waarin video superhot is als de 'content to go', kiest Instagram voor een tekstfeature die speciaal ontwikkeld is voor Stories. De tekstfeature is toegankelijk via de Instagram camera. Als je de tekstoptie hebt, verschijnt deze naast de functies live, boomerang of rewind onder de cameraknop. Je kunt kiezen uit diverse fonts, een standaard achtergrond kiezen of een afbeelding uploaden als achtergrond. De volgende video illustreert hoe deze tekstfeature werkt in
stories.

Bron: TheNextWeb

Facebook test Stories voor Desktop

In een poging om Facebook Stories nieuw leven in te blazen, introduceert Facebook nu een test waarbij je Stories kunt vertellen via je Desktop. De Stories krijgen tevens een prominentere plek op Facebook Desktop. Een woordvoerder van Facebook, ligt de Stories test als volgt toe:
"We are testing the option to create and share Stories from Facebook on desktop and are also testing moving the Stories tray from the top right corner to above News Feed, just like on mobile.” Previously you could only consume Stories on web that had to be created on mobile. For now, a small percentage of users will see this new posting ability and design."
Nu Facebook het bereik van publieke berichten en bedrijvenberichten in de nieuwsstroom verlaagt, lijken Facebook Stories nieuwe mogelijkheden te bieden voor marketeers om een breder publiek te bereiken. Bron: TechCrunch

Facebook komt met Watch Parties

Facebook beloont berichten die een community focus hebben met meer zichtbaarheid.

Zo krijgt live video over het algemeen een hogere ranking in de nieuwsstroom. En live video heeft zes keer zoveel interacties als gewone video. Facebook wil meer experimenteren met video om mensen bij elkaar te brengen. Vandaar dat Facebook deze week Watch Parties bekendmaakt. Met Watch Parties kunnen Facebook groepbeheerders publieke video's selecteren, die ze vervolgens samen bekijken met groepsleden. Dit kan zowel met live als opgenomen video. Met Watch Parties wil Facebook het community gevoel en de interactie in groepen versterken. Het gaat nu om een test in een kleine groep, maar we zullen hier zeker meer van horen. Bron: Facebook