Agressie in de zorg! Het korte (corona)lontje steekt steeds vaker de kop op

Helaas komt agressie ook voor in Ziekenhuis St.Jansdal. De medewerkers van het ziekenhuis zetten zich tot het uiterste in om patiënten op een goede en veilige manier zorg te bieden.

SEH-verpleegkundige Chantal de Olde ligt gelukkig niet wakker door agressie die ze op de werkvloer meemaakt. Wel ervaart zij agressie als heel vervelend.

Onze medewerkers zetten zich tot het uiterste in om patiënten op een goede en veilige manier zorg te bieden. Door de coronacrisis moeten wij de nodige maatregelen nemen die vaak niet leuk zijn voor patiënten. Helaas merken wij dat hierdoor de verbale agressie en intimidatie richting onze medewerkers toeneemt. Het korte (corona)lontje steekt steeds vaker de kop op. Wij vinden dit niet acceptabel. Wij snappen de frustraties, maar begrijpen niet dat deze op onze zorgverleners wordt afgereageerd. Het is een moeilijke tijd ook voor zorgverleners. Laten wij hier op een vriendelijke manier samen doorheen komen.

“Agressie is vaak niet persoonlijk bedoeld, maar ik ervaar het wel als heel vervelend”, vertelt SEH-verpleegkundige Chantal de Olde. “Op de spoed zijn mensen soms boos, omdat ze lang moeten wachten. Goede uitleg doet dan wonderen. Maar we maken ook ernstige agressie mee, met name als mensen teveel alcohol of drugs hebben gebruikt. Iemand kan dan helemaal uit z’n dak gaan. Gelukkig hebben we volop ondersteuning van de beveiliging en de politie.”  

Chantal ligt gelukkig niet wakker door agressie die ze op de werkvloer meemaakt. “Ik heb geleerd om ermee om te gaan”, legt ze uit. “Natuurlijk is het niet leuk als iemand je uitscheldt. Het is dan ook best lastig om vriendelijk te blijven. Maar mensen reageren vaak vanuit onmacht; je komt niet voor je plezier op de spoed. De een wordt boos, de ander barst in tranen uit. Naderhand is het fijn om heftige ervaringen met collega’s te bespreken, daar haal ik veel steun uit.”   

(Foto en tekst ziekenhuis St.Jansdal)